ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
آنچه که درباره توربو شارژ نمیدانید!
نویسنده : Melika Piri

آنچه که درباره توربو شارژ نمیدانید!

 

یکی از اقداماتی که خودروسازان از آن برای بهبود عملکرد خودرویشان استفاده میکنند , استفاده از سیستم توربو شارژ می باشد که علاوه بر خودروسازان خارجی, در برخی از خودروهای ایرانی این سیستم دیده میشود که در آنها از سیستم توربو شارژ استفاده شده است. علتی که موجب شده این سیستم در خودروهای روز دنیا استفاده شود این امر میباشد که سیستم توربو شارژ قابلیت این را دارد که با پیشرانه ای با حجم کم و به دنبال آن مصرف سوخت کمتر با ابعاد کوچکتر و مهم تر از همه با کیفیت و بازدهی بالا ارائه دهد. با ما در این مقاله همراه باشید تا با این سیستم بیشتر آشنا شویم.

 

توربو شارژ چیست؟

درواقع توربو شارژ یک سیستم کمکی برای خودرو به حساب می آید که موجب میشود میزان هوای ورودی به داخل موتور خودرو افزایش پیدا کند. علاوه بر مطلبی که گفته شد این سیستم وظیفه دارد تا هوای پر فشاری را به سیلندر ها برساند که این امر موجب میشود تا دود راحت تر خارج شود که نتیجه این کار بالا رفتن قدرت موتور است و همچنین سبب میشود تا هوا موجود در سیلندر ها نیز بیشتر شود. در واقع هوای بیشتر به این معناست که اکسیژن بیشتری برای احتراق وجود دارد و اکسیژن بیشتر با احتراق بهینه و درست برابر است که نتیجه این امر افرایش قدرت موتور خودرو می باشد.

 توربو شارژ چیست؟

مزایای استفاده از توربو شارژ

1 . یکی از اغلب مشکلاتی که با آن رانندگان با آن سروکار دارند , افزایش مصرف سوخت در خودرو است  که گاهی ممکن است که باعث مشکلی در خودرو باشد. خودروهایی که دارای این سیستم هستند مصرف سوخت بهینه ای دارند و خودرو در مصرف سوخت صرفه جویی میکنند.

 

2 . همانطور که به صورت خلاصه اشاره شد , خودروهایی که دارای سیستم توربو شارژ هستند موتور آن خودرو دارای قدرتی بسیار بالا است که میتواند به عملکرد خودرو بسیار کمک کند و موجب شود تا رانندگی ای با کیفیت داشته باشید.

 

3 . دیگر مزایایی که خودروهای توربو شارژ از آن بهره مند هستند, استفاده درست از انرژی میباشد که سیستم توربو شارژ موجب میشود تا انرژی بدون علت هدر نرود.

 

4 .  دیگر نکاتی که برای توربو شارژ مزایا به حساب می آید امر آب و هوا میباشد زیرا خودروهایی که دارای سیستم توربو شارژ هستند نسبت به خودروهای معمولی سبب آلودگی هوا نمیشوند و منجر به کاهش آلودگی هوا نیز میشوند.

 

5 . سیستم توربو شارژ این قابلیت را به شما میدهد تا بدون این که بر وزن خودرویتان افزوده شود , راندمان خودرویتان افزایش پیدا کند که این امر برای خودرو بسیار مفید است.

مزایای استفاده از توربو شارژ

معایب استفاده از توروبو شارژ

1 . یکی از اغلب مشکلاتی که سیستم توربو شارژ به همراه دارد هزینه نگهداری آن می باشد که دارای هزینه نگهداری نسبتا بالایی می باشد.

 

2 . یکی دیگر مشکلاتی که خودروهای توربو شارژ با خود به همراه دارند, کاهش عمر قطعات این سیستم است که به دلیل دمای بالایی که در آن قسمت موجود است ,موجب میشود تا عمر قطعات کاهش پیدا کند.

 

3 . دیگر معایبی که سیستم توربو شارژ در خودرو با خود به همراه دارد , تاخیر اولیه در شروع کار می باشد که ممکن است زمان بر باشد.

 

4 . مهندسی سخت و پیچیده ای که برای این سیستم به کار رفته میتواند یکی دیگر از معایبی باشد که سیستم توربو شارژ با خود به همراه دارد.

 معایب استفاده از توروبو شارژ

توربو شارژ یکی از سیستم هایی در خودرو است که علائم مشخصی به هنگام خرابی از خود به نمایش میگذارد که با این نشانه ها میتوانید به سرعت اقدام به حل مشکلی که برای توربو شارژ به وجود آمده کنید. با ما همراه باشید تا به این علائم بپردازیم.

 

1 . یکی از مهم ترین علائمی که سیستم توربو شارژ به هنگام خرابی از خود به نمایش میگذارد ,عملکرد با تاخیر پدال گاز در خودرو میباشد. لازم به ذکر است که خودروهای که دارای سیستم توبو شارژ هستند به صورت کلی تاخیر اندکی در عملکرد پدال گاز وجود دارد اما اگر این تاخیر بیش از حد معمولی بود باید به سلامت سیستم توربو شارژ خودرویتان شک کنید.

 

2 . اغلب خودروهایی که دارای سیستم توربو شارژ هستند صدای ورودی هوای موتور را کاهش میدهند . اگر صدایی سوت مانندی از خودرویتان به گوشتان رسید میتواند نشانه ای برای خراب شدن سیستم توربو شارژ خودرویتان باشد و به نسبت صدای تولید شده مشکل سیستم توربو شارژ به مراتب نیز بیشتر است.

 

علائم خرابی توربو شارژ چیست؟

3 . همانطور که در کمی قبل در قسمت مزایا به کاهش مصرف سوخت اشاره کردیم , این سیستم با اقداماتی که انجام میدهد موجب میشود تا مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا کند. اگر متوجه افزایش مصرف سوخت  در خودرویتان شدید به دلیل این که وظیفه توبو شارژ خلاف این عمل است , باید به سلامت سیستم توبو شارژ خودرویتان شک کنید.

 

4 . خارج شدن دود بیش از حد از اگزوز خودرو یکی دیگر از نشانه های خرابی سیستم توربو شارژ است علت این امر این میباشد که خودروای که دارای سیستم توبو شارژ است دارای پیشرانه های درون سوز پاکی دارند و اگر این مشکل برای خودروی شما رخ داد به این دلیل است که محفظه توربو دچار ترک خودروگی شده.

 

5 . روشن شدن چراغ چک خودرو دیگر علامتی است که خودرو به هنگام خرابی توربو شارژ از خود به نمایش میگذارد اما همیشه روشن شدن چراغ چک به معنای خرابی سیستم توربو شارژ نیست و ممکن است مشکل دیگری برای قطعات مختلف خودرو به وجود آمده باشد.