ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
خرابی مپ سنسور چه پیامدی برای خودرو دارد؟
نویسنده : Melika Piri

خرابی مپ سنسور چه پیامدی برای خودرو دارد؟

 

گاهی کوچک ترین قطعات و سیستم ها و سنسورها میتوانند جزء حیاتی ترین قطعات یا سنسور یک خودرو باشند تا خودرو بتواند عملکرد درستی از خود نشان دهد و دچار مشکل نشود. یکی از سنسور های بسیار مهم در خودرو که وظیفه ویژه ای در خودرو دارد مپ سنسور است که به نام سنسور فشار هوای منیفولد نیز شناخته میشود . نکته ای که درباره این سنسور مهم در خودرو وجود دارد این امر است که این سنسور رابطه مستقیمی با کامپیوتر خودرو دارد و وظیفه ارسال برخی اطلاعات را به کامپیوتر خودرو را دارد که این اطلاعات شامل میزان میزان هوای مکش شده است که به کامپیوتر خودرو ارسال می نماید و لازم به ذکر است محل قرار گیری این سنسور مهم در خودرو در مجرای ورودی هوای موتور می باشد. در این مقاله ما را همراهی کنید تا با این سنسور مهم در خودرو بیشتر آشنا شویم و پیامد های خرابی این سنسور بپردازیم.

 

مپ سنسور چیست؟

مپ سنسور یکی از اصلی ترین سنسور هایی است که در سیستم کنترل الکترونیکی موتور خودرو فعالیت کرده و مورد استفاده قرار میگرد که به نام سنسور فشار مطلق منیفولد نیز شناخته میشود. همانطور که بیان شد این سنسور به طور مستقیم به کامپیوتر خودرو متصل است و رابطه زیادی با کامپیوتر خودرو دارد و رابطه این سنسور با کامپیوتر خودرو ارسال میزان هوای مکش شده می باشد و همانطور که بیان شد محل قرار گیری این سنسور در مجرای ورودی هوای موتور قرار دارد و برای همین امر به وسیله شلنگی به دریچه ورودی هوای منیفولد اتصال پیدا میکند. این سنسور در واقع با ارسال میزان هوای مکش شده به کامپیوتر خودرو باعث میشود تا کامپیوتر بتواند با اطلاعاتی که از مپ سنسور دریافت کرده بتواند دریچه هوا را کنترل نماید و اگر بنا به هر دلیلی این سنسور خراب شود و یا وظیفه خود را به درستی انجام ندهد, موجب میشود تا کامپیوتر خودرو در اندازه گیری فشار هوای درون موتور ناتوان شود و این امر میتواند مشکلات بسیاری را در خودرو به وجود آورد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 مپ سنسور چیست

علائم خرابی مپ سنسور در خودرو

همانطور که در کمی قبل بیان کردیم , در صورتی که مپ سنسور وظایف خود را به درستی انجام ندهد یا خراب شود باعث میشود که کامپیوتر خودرو نتواند اطلاعات را از مپ سنسور دریافت کند و این امر موجب میشود تا کامپیوتر خودرو نتواند وضعیت هوای درون موتور خودرو را تنظیم کند و این باعث میشود تا زمانی که موتور خودرو نیاز به هوای بیشتر از هوای موجود دارد , دریچه توسط کامپیوتر خودرو بسته میشود که مانع ورود هوای مورد نیاز به موتور خودرو میشود که این امر هنگامی که در خودرو به وجود آید, از خود علائمی نشان میدهد که در ادامه به آنها می پردازیم.

1 . ریپ زدن خودرو

یکی از رایج نترین علائمی که به هنگامی که مپ سنسور دچار اختلال شده باشد و هوای کافی ای به موتور خودرو نرسیده باشد ریپ زدن خودرو است که و در زمانی که کامپیوتر خودرو دچار اختلال شود و دریچه ورودی هوا را ببندد خودرو اصطلاحا به ریپ زدن می افتد که یکی از علائم خرابی و عملکرد نادرست مپ سنسور می باشد.

 

2 . افزایش مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت یکی از دقدغه های اصلی رانندگان است که سعی بر کاهش مصرف سوخت دارد زیرا هم از لحاظ مالی میتواند رانندگان را در فشار بگذارد هم میتواند منجر به عوامل مضری در خودرو شود. یکی دیگر از مواردی که موجب افزایش مصرف سوخت در خودرو میشود خرابی یا عملکرد نادرست مپ سنسور در خودرو است و به میزان مورد توجهی در این زمان مصرف سوخت بالا میرود.

علائم خرابی مپ سنسور در خودرو 

3 . روشن شدن چراغ چک

دلایل متعددی وجود دارد که میتواند موجب روشن شدن چراغ چک در خودرو شود که در مقاله ای با عنوان " 8 دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو " به این امر اشاره نموده ایم و دلایلی که موجب روشن شدن چراغ چک میشوند را به صورت کامل بیان کردیم . لازم به ذکر است که همیشه روشن شدن چراغ چک به معنای عملکرد نادرست یا خراب شدن سنسور اکسیژن نمیباشد اما یکی از عواملی که میتواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود , خرابی سنسور اکسیژن می باشد.

 

4 . افزایش میزان آلایندگی

یکی از اصلی ترین دلایلی که خودرو ها در تست معاینه فنی رد میشوند , بالا بودن میزان تولید آلایندگی خودرو است که به دلیل خرابی سنسور اکسیژن این امر پدید می آید و لازم به ذکر است که این امر را فقط با انجام دادن تست های معاینه فنی میتوان متوجه شد و خرابی مپ سنسور یکی از اصلی ترین دلایل رد شدن خودرو ها در تست معاینه فنی است.

 

دلیل خرابی مپ سنسور چیست؟

1 . یکی از اصلی ترین دلایلی که میتواند مقدمه خرابی مپ سنسور باشد, استفاده از سوخت بی کیفیت برای خودرو میباشد, به این علت که مپ سنسور با سوخت خودرو به صورت مستقیم کار دارد و استفاده از سوخت بی کیفیت میتواند مقدمه ای برای کاهش عمر مفید مپ سنسور یا خرابی مپ سنسور باشد.

دلیل خرابی مپ سنسور چیست

2 . طبیعی است که اگر شمع های خودرو معیوب باشد احتراق در خودرو به درستی صورت نمیگیرد و این امر خود آغاز برخی از مشکلات در خودرو است زیرا در صورتی که عمل احتراق به شکل صحیحی صورت نگیرد یکی از ضرر هایی که در این زمان به خودرو میرساند , آسیب رساندن به مپ سنسور خودرو میباشد  زیرا دودی که حاصل از احتراق ناقص است میتواند علتی برای مختل کردن عملکرد مپ سنسور باشد و در نهایت منجر به خرابی مپ سنسور شود.

3 . یکی دیگر از عواملی که میتواند منجر به خرابی این قطعه مهم در خودرو شود ضربه های همانند تصادف می باشد به این علت که مپ سنسور درواقع یک قطعه الکترونیکی می باشد با ضربه ساده ای به راحتی میتواند عملکرد آن مختل شود.