ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علائم خرابی سگ دست در خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علائم خرابی سگ دست در خودرو چیست؟

 

 

جلوبندی موضوعی است که بارها در مقاله های پیشین به آن پرداخته ایم زیرا جلوبندی از اهمیت بسیار بالایی در خودرو برخوردار است و جز اصلی ترین و مهم ترین سیستم فنی خودرو می باشد. جلوبندی به سبب این که فعالیت های خود را به درستی انجام دهد نیاز به یک سری قطعات دارد که این قطعاتی که درون جلوبندی خودرو جایگذاری شده اند از اهمیت بالایی برخوردار هستند که یکی از این قطعه های مهم در سیستم جلوبندی خودرو ,سگ دست می باشد که به نوعی قطعه ای ارزان اما بسیار مهم در سیستم جلوبندی می باشد . همانطور که اشاره شد در این مقاله قصد داریم با یکی از قطعات بسیار مهم سیستم جلوبندی خودروی یعنی سگ دست بپردازیم و با این قطعه بیشتر آشنا شویم , ما را در این مقاله همراهی کنید .

 

سگ دست در خودرو چیست؟

سگ دست در واقع یکی از قطعات سیستم چرخ خودرو است که شامل سیستم جلوبندی می باشد که وظیفه دارد تا وزن بدنه خودرو را به چرخ های خودرو و همچنین زمین انتقال دهد و لازم به ذکر است که به این قطعه مهم , نشینمگاه چرخ نیز میگویند و به این نام نیز اغلب در میان برخی افراد شناخته میشود. محل قرار گیری این قطعه در خودرو بر روی یاتاقان یا درواقع بر روی محور فرمان که همان سیبک یا اکسل است قرار دارد و در آن قسمت جایگذاری میشود و جایگاهی که این قطعه در آن قرار  دارد موجب میشود تا درآن قسمت بتواند چرخیدن چرخ ها را در آن محور ممکن سازد, در واقع سگ دست یا نشینمن گاه چرخ نقشی که در این قسمت ایفا میکند , نقشی محوری در قسمت جلوبندی خودرو می باشد . نکته مهمی که در این باره وجود دارد این امر است که سگ دست از طرفی با بوشینگ در ارتباط است که موجب اتصال آن به سیستم تعلیق خودرو میشود و از طرف دیگر به شاسی خودرو متصل است که در نهایت این قطعه شاسی خودرو را به سیستم تعلیق خودرو متصل می نماید و در نتیجه موجب حرکت کردن خودرو میشود .

سگ دست در خودرو چیست؟

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که سگ دست های چرخ های عقب خودرو متفاوت هستند و علت این امر به ثابت بودن چرخ های عقب خودرو بر میگردد و درواقع سگ دست قسمت چرخ های عقب با سگ دست چرخ های جلوی خودرو با هم تفاوت دارند . سگ دستی که در چرخ های جلوی خودرو به کار برده شده درواقع به شکل یک لولا می باشد که که دارای اهرمی بازو مانند دارند که این موجب میشود تا چرخ های خودرو دارای زاویه باشند و همانطور که بیان شد به علت ثابت بودن چرخ های عقب خودرو ,نیاز به زاویه ای ندارد و دلیل تفاوت سگ دست چرخ های جلو و عقب خودرو این امر می باشد .

 

انواع سگ دست در خودرو

همانطور که با مطالعه مطالب بالا متوجه اهمیت بالای این قطعه در خودرو شدید که در واقع وظیفه اصلی این قطعه مهم در خودرو کنترل خودرو و همچنین چرخش چرخ ها می باشد, اما نکته ای که در این بین وجود دارد این امر است که همیشه چرخ ها متحرک نیستند و گاهی چرخ ها به صورت غیر متحرک در خودرو ظاهر میشوند که در اصل میتوان گفت این چرخ ها فقط نقش چرخیدن را بر عهده دارند و غیر از چرخیدن حرکتی از خود ندارند و این امر موجب شده تا چرخ هایی که ثابت هستند نیازی به نیروی گیربکس در خودرو نداشته باشند و این امر موجب شده است تا سگ دست های چرخ ها با هم تفاوت داشته باشند .برای مثال برای چرخ های که ثابت هستند از سگ دست مخروطی شکل استفاده میشود. نکته ای که باید در هنگام تهیه سگ دست برای خودرویتان در نظر داشته باشید این امر است که سگ دست ها وابسته به مدل خودروها با هم تفاوت دارند و در نظر داشته باشید که به هنگام خرید سگ دست حتما به نوع آن توجه داشته باشید .

انواع سگ دست در خودرو 

 

 

خرابی سگ دست چه مواردی را به دنبال دارد؟

در صورتی که به سگ دست در خودرو آسیب رسد و یا دچار خرابی شود و یا حتی خمیده شود , سگ دست فعالیت خود را به صورت زاویه دار در چرخ های خودرو ادامه میدهد که این امر موجب میشود تا خودرو به سمت چپ یا راست به خودی خود کشیده شود , به زبان ساده تر اگر به هنگام رانندگی با خودرویتان متوجه شدید که خودرویتان بدون عملی از شما به سمت راست یا چپ هدایت میشود میتواند به این علت باشد که سگ دست خودرویتان دچار مشکل شده . اگر متوجه این علامت از سوی سگ دست در خودرویتان شدید سریعا به یک تعمیرگاه بروید و این مشکل را در خودرویتان حل کنید زیرا خرابی سگ دست میتواند موجب خرابی فنر ها در خودرو شود و از همه مهم تر میتواند به سیستم جلوبندی خودرو نیز آسیب برساند . نکته ای که درباره سگ دست ها در خودرو وجود دارد این امر است که اغلب سگ دست ها که در خودرو معیوب میشود قابل تعمیر هستند اما گاهی این تعمیر همیشه شامل حال سگ دست ها نمیشود و باید در مواقعی اقدام به تعویض سگ دست کنید . لازم به ذکر است که سگ دست ها بر خلاف بیشتر قطعات خودرو دارای قیمت بالا نمی باشد و به نسبت قطعات دیگر خودرو از قیمت ارزانی برخوردار است .

خرابی سگ دست چه مواردی را به دنبال دارد؟

در چه زمانی اقدام به تعویض سگ دست در خودرو کنیم؟

سگ دست یکی از قطعاتی از خودرو است که به خودی خود با گذشت زمان دچار خرابی و مشکل میشود که خودرویتان تصادفی را پشت سر گذاشته باشد یا فشار و ضربه شدیدی به ان وارد شود و در اثر آن فشار یا تصادف چاله های عمیقی در آن شکل گیرد . دلیل مقاومت و طول عمر بالای این قطعه در خودرو به نوع ساخت ان مربوط میشود که برای این قطعه از قطعات ریز و استهلاک پذیر بکار برده نشده است و این امر موجب شده تا سگ دست یکی از قطعه های با طول عمر و مقاومت بالا در خودرو شناخته شود .