ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
از خرابی پمپ روغن در خودرو چه میدانید؟
نویسنده : Melika Piri

از خرابی پمپ روغن در خودرو چه میدانید؟

 

خودرو از سیستم های گوناگونی تشکیل شده که به واسطه این سیستم ها خودرو قادر به فعالیت و حرکت می باشد. سیستم روغن کاری یکی از اصلی ترین سیستم های موجود در خودرو می باشد که درصورتی که این سیستم در خودرو به درستی فعالیت نداشته باشد خودرو دچار مشکل میشود و علت این امر اصطکاک به وجود آمده بین قطعات می باشد که سیستم روغن خودرو با فعالیت خود مانع اصطکاک بین قطعات مهم خودرو همانند سیلندر, پیستون و سوپاپ و ... میشود و درواقع مانع عملکرد هرکدام از این قطعات میشود و در این قسمت پمپ روغن یا اویل روغن موجب میشود تا قطعات خودرو هر کدام به درستی روانکاری شوند و به فعالیت درست خود ادامه دهند در واقع میتوان گفت اویل روغن نقش بسیار اساسی ای در را در خودرو ایفا میکند و بدون آن خودرو نمیتواند به فعالیت خود ادامه دهد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر با این اویل روغن یا پمپ روغن در خودرو آشنا شویم و با علائم خرابی آن نیز آشنا شویم.

 پمپ روغن چیست و چه وظیفه ای دارد؟

پمپ روغن چیست و چه وظیفه ای دارد؟

در مطالب بالاتر به صورت مختصر با پمپ روغن و وظایف آن آشنا شدیم و شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که برخی از قطعات خودرو هر کدام به صورت اختصاصی دارای پمپ روغن هستند مانند سیستم فرمان یا مانند سیستم تعلیق خودرو که این دو موارد دو نمونه از سیستم و قطعاتی هستند که به اختصار دارای پمپ روغن می باشند . پمپ روغن درواقع عملکردی مشابه به قلب انسان دارد به این شکل که روغن موتور را از طریق مسیرهای معین شده به قسمت های مختلف انتقال میدهد و در نهایت با این کار موجب میشود به همه پیشرانه ها روغن برسد و لازم به ذکر است که روغن پس از این که این مسیر هارا طی میکند مجدد به پمپ روغن باز میگردد و این روند در خودرو ادامه دارد . محل قرار گیری پمپ روغن معمولا در بلوک سیلندر می باشد و نیروی مورد نیاز خود را از طریق میل سوپاپ تامین میکند . این قطعه به قدرتی در خودرو دارای اهمیت است که در صورتی که خراب شود یا روغن به مقدارد کافی به آن نرسد یا همچنین در گردش روغن خللی ایجاد شود ,موجب میشود موتور خودرو آسیب ببیند . در ادامه با ما همراه باشید تا به علائم خرابی این قطعه مهم بپردازیم .

 

علائم خرابی پمپ روغن در خودرو

یکی از قطعاتی که لازم است در هر حال حواستان به آن باشد ,  پمپ روغن است زیرا توجه به این قطعه و مواظبت از آن از خسارات سنگینی در خودرو جلوگیری میکند پس بهتر است است علائمی که به هنگام خرابی پمپ روغن خودرو از خود به نمایش میگذارد آگاه باشید تا در زمان درست بتوانید از خسارات و خرابی در خودرویتان جلوگیری کنید .

 علائم خرابی پمپ روغن

1 . بالا رفتن دمای موتور

در اصل روغن موتور در خودرو نقش روان کننده را ایفا میکند و موجب خنک شدن قطعات فلزی که در موتور خودرو تحرک دارد میشود . در صورتی که پیشرانه موتور به مقدار کافی و مورد نیاز روغن از اویل پمپ دریافت نکند موجب نزدیکی این قطعات متحرک و فلزی در خودرو میشود و در نهایت تماس این قطعات موجب افزایش دما بین قطعات میشود که در نهایت نتیجه تمام این اوامر افزایش دمای موتور خودرو میشود . طبیعی است که بالا رفتن بیش از حد موتور خودرو موجب آسیب به قطعات دیگر در خودرو شود که اغلب در این مواقع قطعاتی که در اثر داغ شدن بیش از حد موتور دچار آسیب میشوند خسارات زیادی را برای راننده پدید می آوردند زیرا قطعات مهمی هستند . بهتر است در صورتی که متوجه بالا رفتن بیش از حد موتور خودرویتان شدید آن را به تعمیرگاه ببرید تا از آسیب های احتمالی در اثر بالا رفتن دمای موتور خودرو جلوگیری کنید و هم از سلامت پمپ روغن در خودرو مطمعن شوید .

 

2 . ایجاد صداهای غیر معمولی در خودرو

یکی دیگر از علائمی که خودرو به هنگام خرابی پمپ روغن از خود نشان میدهد صداهای نامعمول از خودرو می باشد به این شکل که در صورتی که پمپ روغن نیمه خراب یا خراب شود و عملکرد صحیح خود را از دست دهد ,موجب میشود تا از بالابر های هیدرولیکی صدا خارج شود و این اجازاه را به آنها میدهد تا بدون این که قطعات روغن کاری شوند , به فعالت خود ادامه دهند که این امر نتیجه کم رسیدن روغن به بالابرهای هیدرولیکی در خودرو میشود . لازم به ذکر است که این صدا اغلب در مواردی به گوش میرسد که دور موتور بالا باشد و اغلب به هنگام پایین بودن دور موتور این صدا به گوش نمیرسد . اگر متوجه این شرایط در خودرویتان شدید پیشنهاد میکنیم که اقدام به تعویض پمپ روغن در خودرویتان کنید تا خسارات زیادی در خودرو برای شما به وجود نیاورد .

 خرابی اویل پمپ در خودرو

3 . کاهش در فشار روغن

همانطور که در در مطالب بالاتر اشاره نمودیم , وظیفه دیگر پمپ روغن در خودرو حفظ فشار مناسب روغن می باشد که پمپ روغن را با فشار وارد موتور خودرو میکند و از طریق موتور خودرو آن را حفظ میکند . حال در صورتی که این عمل به درستی انجام نشود روغن با فشار مناسب حرکت نمیکند و در نهایت موجب میشود تا اصطکاک  بین قطعات بیشتر شود. اغلب در این موارد خودرو قدرت کافی برای حرکت را ندارد و در بسیاری از مواقع متوقف میشود پس در صورتی که در خودرویتان حس کردید  که خودرویتان قدرت سابق را ندارد و سنگین شده بهتر است سریعا به یک تعمیرکار برای حل این مشکل مراجعه کنید.