ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
در چه زمانی ترمز اضطراری وارد عمل میشود؟
نویسنده : Melika Piri

در چه زمانی ترمز اضطراری وارد عمل میشود؟

 

ترمز یکی از مهم ترین معقوله هایی است که از همان ابتدا در صنعت خودروسازی یکی از مهم ترین زمینه ها بوده و هست و خودروسازان همواره بر این فکر بوده اند که به طریقی بتوانند امنیت خودرو را از طریق یکی از مهم ترین زمینه های امنیت یعنی ترمز خودرو تامین کنند . همانطور که میدانید ترمز خودرو نقش بسیار حیاتی ای در رانندگی دارد که وجود ایراد در آن میتواند به جان باختن افراد منجر شود که این یکی از مواردی است که باعث با اهمیت بودن ترمز و امنیت در خودرو میشود و مسئله ایمنی در خودرو یکی از اصلی ترین ملاک ها برای نمایش کیفیت خودرو می باشد و موجب شده که به همین سبب خودروسازان به فکر افزایش کیفیت در این زمینه باشند و فناوری های جدیدی را به خودرو اضافه نمایند که موجب ایمنی و امنیت هرچه بیشتر خودروها شود . از این پیشرفت ها در زمینه امنیت در خودرو میتوان به اضافه شدن سنسورها و دوربین هایی اشاره نمود و همچنین این ایمنی تا خود سیستم ترمز راه یافته و موجب کشف پدیده ای بسیار ویژه به نام ترمز اضطراری شده که به طور خودکار باعث متوقف شدن خودرو میشود . در این مقاله ما را همراهی کنید تا بیشتر با ترمز اضطراری آشنا شویم .

 

ترمز اضطراری چیست؟

فناوری ترمز اضطراری یا AEB یکی از فناوری هایی است که عملکرد بسیار چشمگیری در خودرو داشته و وجود این فناوری موجب نجات جان بسیاری از انسان ها شده و در آینده نیز خواهد شد و میتوان گفت که سیستم ترمز اضطراری یا AEB یکی از مهم ترین فناوری های به وجود آمده در خودرو می باشد که وجود آن در خودروها الزامی میباشد در اصل ترمز اضطراری یکی از ملاک هایی است که برای تست تصادف برای خودروهای جدید می باشد که آیا خودروی تولیدی دارای فناوری AEB است یا از آن بی بهره است ؟ یا هنگام شرایط بحرانی میتوان به سادگی از آن استفاده کرد یا دارای جزییات و پیچیدگی در استفاده از این فناوری می باشد ؟

ترمز اضطراری چیست؟

یکی از مورادی که برای درصد بالایی از رانندگان به هنگام شرایط بحرانی در ترمز گیری به وجود می آید , هنگامی که نیاز به فشار پدال ترمز تا انتها است , رانندگان فشار را به صورت کامل انجام نمیدهند و به این شکل از تمام قدرت سیستم ترمز استفاده نمیکنند که متاسفانه اغلب این امر در برگیرنده صحنه های خطرناکی از جمله برهم خوردن تعادل خودرو و سپس تصادف میشود و به همین سبب فناوری ترمز اضطراری در خورو پدید آمد تا از این امر جلوگیری کند و بتواند با سنسورهایی که در این فناوری مورد استفاده قرار گرفته , رفتار راننده را به طور دقیق حدس بزند و واکنش درستی در برابر ترمز گیری داشته باشد و بتواند زمان وقوع حادثه را با وجود سنسور های خود تشخیص دهد و از تمام توان خود را برای ترمز گیری استفاده کنند تا حادثه ای رخ ندهد . یکی از سوال هایی که ممکن است برای افراد از فناوری ترمز اضطراری به وجود آید این است که آیا در همه موارد ترمز گیری که حادثه ای نیز رخ نداده فناوری AEB وارد عمل میشود ؟ در جواب این سوال باید بگوییم که همانطور که در مطالب بالاتر بیان شد ,  فناوری ترمز اضطراری بر حسب واکنش ها و رفتار راننده عمل میکند و وارد عمل میشود برای مثال برای رفتاری مانند برداشتن فشار از روی پدال گاز و فشردن پدال ترمز در شرایط مناسب , موجب دخالت سیستم AEB نمیشود و در این زمینه ترمز اضطراری وارد عمل نمیشود چراکه از رفتار راننده تشخیص میدهد که شرایط بحرانی نیست و نیاز به ترمز گیری با تمام توان توان ندارد اما لازم به ذکر است که تاخیر در ترمز گیری یا فشار ناقص پدال ترمز موجب دخالت سیستم AEB در خودرو میشود .

 نحوه کار با ترمز اضطراری

نحوه استفاده از ترمز اضطراری در خودرو

همانطور که در مطالب بالاتر اشاره نمودیم , ترمز اضطراری در خودرو میتواند از بسیاری از آسیب ها به هنگام رانندگی جلوگیری کند و امکان وقوع حادثه را به کمترین درصد و حتی به صفر برساند . لازم به ذکر است که در برخی از خودروها گاهی رخ میدهد که که شرکت سازنده آن خودرو نتوانسته این فناوری را به صورت قدرتمند در خودرو استفاده کند که طبیعتا میتواند موجب شود که عملکردی کاملا مطلوب نداشته باشد اما با تمام این اوامر این نوع ترمز اضطراری نیز میتواند موجب بیشتر حادثه ها در رانندگی شود و احتمال خطر را به درصد کمی برساند و حتی ممکن است که قادر باشد تا این درصد خطا را به صفرنیز برساند . یکی از بارز ترین خودروهایی که نمونه بارز و کامل این فناوری هستند , خودروهای تسلا می باشند که توجه ویژه ای به این سیستم ها داشته و این سیستم در خودروهای تسلا توانسته خطر و حادثه را به درصد صفر برساند و موجب برخورد ماشین با عابران در خیابان شوند. در صورتی که که خودروی شما فاقد این فناوری مهم می باشد , میتوانید به مقاله " اگر ترمز خودرو نگرفت چه کنیم؟ " مراجعه و ان را مطالعه کنید .

 در چه زمانی سیستم ترمز اضطراری وارد عمل میشود؟

در چه زمانی سیستم ترمز اضطراری وارد عمل میشود؟

در حقیقت میتوان گفت که این سیستم به گونه ای عمل میکند که در مرحله اول با کمک گرفتن از رادار های لیزری خود, موانع موجود در مسیر را تشخیص میدهد و سپس آن اطلاعات را به راننده منتقل میکند . پس از این امر در صورتی که راننده به این اطلاعات واکنش درست نشان ندهد این سیستم به طور خودرکار فعال شده و از بروزحادثه جلوگیری میکند و خودرو را به طور کامل متوقف میکند . لازم به ذکر است که شا میتوانید تنظیمات این سیستم را تغییر دهید تا در صورت به وجود آمدن توقف های بی جا , از آن جلوگیری شود .