ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
ترمز ABS یا ترمز ضد قفل چیست؟
نویسنده : Melika Piri

ترمز ABS یا ترمز ضد قفل چیست؟

 

ترمز مسئله مهمی در خودرو است که بارها با موضوعات متفاوتی مانند " در چه زمانی ترمز اضطراری وارد عمل میشود؟ " پرداخته ایم که با مراجعه به سایت جی بی تایر میتوانید آنها را مطالعه نمایید . ترمز خودرو درواقع وظیفه کنترل خودرو را به عهده دارد که در شرایط بحرانی میتواند مهم ترین عامل نجات دهنده برای خودرو , ترمز باشد و حتی میتواند باعث به وجود آمدن فاجعه ای جبران ناپذیر شود اما خوشبختانه امروزه خودروسازان توجه ویژه ای به سیستم ترمز دارند و این توجه موجب توسعه این سیستم در خودرو شده که موجب بالا رفتن امنیت و کار آمدی بیشتر آن شده در خودروها است . ترمزABS یا ترمز ضد قفل یکی از این پیشرفت هایی است که خودروسازان امروزه به خودروهای مدرن اضافه نموده اند که در انواع مختلف و همچنین دارای سطوح متفاوتی هستند که میتوانند خودرو را در شرایط بحرانی و خاص کنترل نمایند و مانع دفع هر گونه خطر شوند . در این مقاله ما را همراهی کنید تا بیشتر با ترمز ABS آشنا شویم و نحوه کار کرد و مزایای استفاده از آن خبر دار شویم .

 

ترمز ABS یا ترمز ضد قفل چیست؟

ترمز ضد قفل یکی از فناوری های چشمگیر در خودروسازی در حوضه کنترل خودرو می باشد که کار اصلی آن کنترل کردن خودرو در شرایط بحرانی می باشد , به این شکل که هنگامی که در شرایط بحرانی اقدام به فشردن پدال ترمز میکنید , این سیستم از چرخش و حرکت چرخ های خودرو جلوگیری میکند و چرخ های خودرو را متوقف می سازد که با این عمل میتواند کنترل خودرو را در دست بگیرد و از عمل اضافه خودرو به هنگام ترمز گیری در این نوع شرایط جلوگیری نماید . اغلب از این سیستم زمانی استفاده میشود که خودرو در سرعت بالایی باشد یا خودرو در جاده لغزنده ای در حال حرکت باشد که در این شرایط گاهی به هنگام فشردن پدال ترمز , چرخ های قفل شده مسافتی را نیز طی میکند که در بسیاری از موارد این امر میتواند خطرناک باشد .

ترمز ABS یا ترمز ضد قفل چیست؟

 راه حلی که در گذشته برای این امر در پیش گرفته شده بود ترمز متناوب بود که رانندگان با این شیوه ترمز گرفتن سعی داشتند تا از قفل کردن چرخ ها جلوگیری کنند و برای این عمل به طور متناوب پدال ترمز را میفشردند. امروزه روشی که برای جلوگیری از چرخ ها تداعی شده ترمز ضد قفل یا ترمز ABS نام دارد که خوشبختانه در بیشتر خودروهای جهان از این فناوری استفاده میشود و از قفل شدن چرخ های خودرو جلوگیری میکند و یکی از مهم ترین تست هایی است که خودروها در جاده های تصادفی باید از آن بهره مند باشند تا بتوانند ستاره ایمنی بیشتری را دریافت کنند و به این جهت شرکت های خودروسازی جهان برای این که بتوانند خودروای با امنیت بالا تولید کنند و هم بتوانند ستاره ایمنی را از موسسه های تست تصادف دریافت کنند , خودروهایشان را به این فناوری مجهز میکنند .

 

استفاده از ترمز ABS چه معایبی دارد ؟

1 .  همانطور که در کمی قبل مطالعه نمودید , درواقع این سیستم به جهت کنترل خودرو به هنگام ترمز گیری طراحی و تعبیه شده است که افراد بتوانند با خیالی آسوده در جاده های لغزنده و شرایط بحرانی اقدام به ترمز گیری کنند .اما لازم به ذکر است که متاسفانه در برخی از خودروها این سیستم به خوبی کار نمیکند و ممکن است خطاهایی در هنگام ترمز گیری با خود به همراه داشته باشد . برای مثال از این خطاها میتوان به متوقف شدن خودرو در حالت عادی زمانی که نیاز به ترمز ABS نیست اشاره نمود که حتی ممکن است این عمل در زمانی که خودرو در سرعت معمولی قرار دارد نیز رخ دهد .

 استفاده از ترمز ABS چه معایبی دارد ؟

2 . یکی دیگر از معایب سیستم ضد قفل در ترمز به هزینه نگهداری آن ارتباط پیدا میکند و میتواند برای خودروای که مجهز به این سیستم است , بسیار پر هزینه باشد برای مثال اگر یکی از سنسور های چرخ خودرو دچار مشکل شود میتواند برای صاحب خودرو هزینه بسیاری را بتراشد و اگر کالیبراسیون آن دچار اختلال شود به مراتب این هزینه نیز افزایش پیدا میکند و این امر باعث شده تا بسیاری از رانندگان ترجیح دهند که از این سیستم استفاده نکنند .

 

3 . از دیگر معایب این سیستم میتوان به لرزش و ایجاد سرو صدا در آن اشاره نمود که میتوند در زیر پای راننده احساس شود که میتوان با انجام برخی کار ها این صدا و لرزش را به صفر رساند .

 

4 . سروصدا در خودرو یکی دیگر از معایبی است که به وسیله این سیستم در خودرو پدیدار میشود و علت وجود این صداها به قطعات ظریف و حساسی که در آن به کار رفته ارتباط پیدا میکند که گاهی میتواند موجب سرو صدا در خودرو شود .

اگر خودرو فاقد ترمزABS  باشد چه کنیم؟ 

اگر خودرو فاقد ترمزABS  باشد چه کنیم؟

امروزه اغلب خودروهای تولیدی مجهز به سیستم ترمزABS می باشد که با مطالعه مطالب بالا متوجه وظایف این سیستم شده اید . اگر خودرویتان مجهز به ترمز ضد قفل نمی باشد باید در مرحله اول سعی کنید به آرامی سرعت خودرویتان را کاهش دهید و قبل از این که اقدام به حرکت دادن فرمان کنید توصیه میشود که کنترل خودروی خود را به دست گرفته و سعی کنید خودرویتان را در حالتی قرار دهید که به طور آرام حرکت کند و سپس پای خود را از روی پدال گاز بردارید و اگر خودروی شما دنده ای است کلاچ واقع در پایین ترمز را فشار دهید و تا زمانی که خودرو به طور کامل متوقف نشده فشار پای خود را از ترمز بر ندارید تا خودرو متوقف شود و پس از متوقف شدن خودرو پدال ترمز را رها کنید و ترمز خود را پمپ کنید و سپس فشار را از روی پدال ترمز بر دارید و سپس مجددا پدال ترمز را فشار دهید که این روش موجب انجام عملیات ABS در خودرو می شود .