ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
لانچ کنترل و تاثیر آن بر شتاب خودرو
نویسنده : Melika Piri

لانچ کنترل و تاثیر آن بر شتاب خودرو

 

 

اگر فردی علاقه مند به دنیای خودروهای اسپرت و خودروهای مسابقه ای باشید قطعا تا کنون نام لانچ کنترل به گوشتان رسیده است . درواقع با گسترش قطعات الکترونیکی و سیستم های مختلف در خودرو , تحولی نوین در زمینه آپشنال بودن خودرو ایجاد شده است که امکانات مختلفی را در اختیار رانندگان خودرو قرار میدهد که یکی از این سیستم ها در خودرو لانچ کنترل نام دارد که اغلب یکی از آپشن های اصلی خودروهای مسابقه ای و اسپرت می باشد . شاید برایتان سوال باشد که چرا سیستم لانچ کنترل در خودروهای اسپرت و مسابقه ای اغلب دیده میشود که در جواب باید بگوییم اغلب افرادی که در مسابقات اتومبیل رانی شرکت میکنند به دلیل مهم بودن سرعت و شتاب در این مسابقات خودروای انتخاب میکنند که مجهز به سیستم لانچ کنترل باشد چرا که درون این مسابقات پیروزی در فاصله صدم ثانیه اتفاق می افتد و این سیستم در این باره میتواند کمک بزرگی برای افزایش سرعت و شتاب خودرو برای این افراد باشد .

 

سیستم لانچ کنترل چیست؟

لانچ کنترل سیستم مورد علاقه جوانان است که با آن میتوانند در کمترین زمان ممکن به شتاب و سرعت دلخواه خود برسند . درواقع میتوان گفت که سیستم لانچ کنترل یکی از سیستم های محبوب و البته مهم در اغلب خودروهای اسپرت و مسابقه ای می باشد که نهایت توان کشش موتور را به صورت هوشمند زیر نظر کامپیوتر خودرو کنترل میکند و سپس آن را به چرخ های خودرو انتقال میدهد که در نتیجه این امر موجب میشود تا شتاب صفر تا صد خودرو سریع تر از حالت عادی صورت گیرد و شتابگیری خودرو در مدت زمان کمتری صورت گیرد . اگر با مسابقات اتومبیل رانی آشنایی داشته باشید میدانید که ثانیه ها در این مسابقات امری حیاتی هستند که میتوانند برنده و بازنده را مشخص کنند و خیلی از افراد به دلیل اختلاف چند صدم ثانیه در این مسابقات شکستی میخورند . به همین جهت اگر خودروای در ابتدای مسابقه از قدرت شتاب بالایی برخوردار باشد احتمال دستیابی به پیروزی چند برابر میشود و در این قسمت است اهمیت بالای سیستم لانچ کنترل به چشم می آید. درواقع این سیستم کمک میکند تا  قدرت چسبندگی خودرو به اوج خود برسد و با میزان بالایی از چسبندگی شروع به حرکت کند که این امر موجب میشود تا چرخ ها با بالاترین میزان چسبندگی , کمترین میزان هرز شدگی را داشته باشند.

 سیستم لانچ کنترل چیست؟

عملکرد سیستم لانچ کنترل به چه شکل است ؟

سیستم لانچ کنترل سیستمی است که توسط راننده فعال میشود و پس از فعال شدن این سیستم در خودرو کامپیوتر یا ECU خودرو عملکرد اتومبیل را به گونه ای تنظیم میکند که قبل از این خودرو شروع به حرکت کند , دور موتور خودرو بیشترین گشتاورد و قدرت را داشته باشد که این عمل به وسیله سنسور های موجود در کامپیوتر خودرو دیگر قسمت های خودرو وجود دارد صورت میگیرد . همچنین لازم به ذکر است که سیستم لانچ کنترل علاوه بر تاثیر گذاری بر روی شتاب , تاثیر مستقیمی بر روی موتور خودرو دارد و از دیگر قسمت های که این سیستم میتوان تاثیری مثبت بر روی آن بگذارد میتوان به  ترمز ABS , دریچه گاز خودرو , سیستم کنترل لغزش , کنترل عملکرد تایر های خودرو , میزان باز شدن دریچه گاز در خودرو و ... اشاره نمود . درواقع سیستم لانچ کنترل با کنترل کردن قسمت های بیان شده در خودرو موجب افزایش راندمان خودرو میشود و موجب عملکرد بهتر موتور در خودرو در کمال سلامت شود . درواقع میتوان گفت که سیستم لانچ کنترل میتواند محافظ خوبی برای موتور خودرو در برابر داغی بیش از حد موتور و گیربکس و خرابی آن باشد .

 عملکرد سیستم لانچ کنترل به چه شکل است ؟

نحوه استفاده از سیستم لانچ کنترل

استفاده از سیستم لانچ کنترل وابسته به نوع و مدل خودرو ها با یک دیگر تفاوت دارد اما در برخی از خودروها همانند خودرهای سری M بی ام دبلیو نحوه استفاده از این سیستم تنها با فشردن یک دکمه صورت میگیرد که فشردن این دکمه در مرحله اول موجب گرم شدن موتور خودرو شده و سپس در مرحله بعدی کنترل پایداری دینامیک خاموش میشود که پس از این مرحله نیروی مورد نیاز به صورت خودرکار به خودرو منتقل میشود و موجب شتاب بالای آن میشود .

 نحوه استفاده از سیستم لانچ کنترل

کارایی سیستم لانچ کنترل در خودرو چیست؟

همانطور که در مطالب بالاتر اشاره نمودیم , سیستم لانچ کنترل میتواند کمک بزرگی برای خودروهای مسابقه ای باشد و موجب پیروز شدن افراد در مسابقه اتومبیل رانی شود اما شاید از خود بپرسید که این سیستم به غیر از مسابقه اتومبیل سود دیگری دارد؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که این سیستم در رانندگی عادی سودی ندارد چون اغلب افراد برای رانندگی و انجام کارهای روزمره خود نیاز به شتاب و سرعت بالایی ندارد و عملکرد متعادل خودرو نیز میتواند نیازهای افراد را برطرف کند اما لازم به ذکر است که یکی از اصلی ترین مزایای این سیستم برای تمام خودروهایی که در آن مجهز شده , این است که مانع سوختن تایرها در خودرو میشود و از آنها محافظت میکند .