ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
پدیده آب سواری در خودرو چیست و چگونه به وجود می آید؟
نویسنده : Melika Piri

پدیده آب سواری در خودرو چیست و چگونه به وجود می آید؟

 

طبیعتا برای اکثر رانندگان شرایطی به وجود آمده که آنها را مجبور کرده تا در جاده های خیس و پر آب و بارانی رانندگی کنند  و رانندگی در این شرایط تبعاتی همچون سر خوردن خودرو را برای ثانیه ای با خود به همراه دارد که اغب رانندگان با این پدیده آشنا هستند که ارتباطی به عدم کنترل خودرو از سمت راننده ندارد و تنها واکنش خودرو در این گونه جاده ها و مسیرها به این شکل است و این اتفاقی که خودرو آن را تجربه میکند را پدیده آب سواری میگویند . هنگامی که این شرایط برای راننده به وجود آید میتواند خطرات بسیار زیادی را از جمله تصادف و چپ کردن خودرو را به همراه داشته باشد و در صورتی که این پدیده برای راننده خودرو برای بار اول به وجود آید میتواند بسیار ترسناک و غیرقابل کنترل باشد که اغلب ترس و نا آگاهی در چنین شرایطی میتواند باعث وخیم تر شدن اوضاع شود , به همین جهت آرامش در چنین لحظاتی میتواند عملی تاثیر گذار به جهت  کنترل شرایط باشد . در این مقاله با ما همراه باشید تا با پدیده آب سواری خودرو بیشتر آشنا شویم و به روش های جلوگیری آن بپردازیم .

 

پدیده آب سواری چیست؟

همانطور که در مطالب بالا به طور خلاصه اشاره نمودیم , پدیده آب سواری یا Hydroplaning درواقع لیز خوردن خودرو بر روی سطح لیز یا خیس میباشد و این پدیده در رانندگی هنگامی رخ میدهد که میزان آب موجود بر روی سطح زمین , از آج لاستیک در حال حرکت بیشتر باشد که هنگامی که خودرو در این شرایط قرار گیرد پدیده آب سواری رخ می دهد و درواقع  آب در اینجا نقشی هماننده شیشه لیزی را دارد که خودرو بر روی آن در حال حرکت است . درواقع علت وجود این پدیده به این علت است که آب موجود در سطح جاده از لا به لای آج لاستیک عبور نمیکند و موجب میشود که در طرف لاستیک را آب احاطه کند و در این صورت لاستیک خودرو به صورت شناور روی آب قرار میگیرد و موجب لیز خوردن و عدم کنترل خودرو میشود و در نهایت موجب سر خوردن خودرو میشود .

پدیده آب سواری چیست؟

لازم به ذکر است که سر خوردن خودرو در جاده های برفی با جاده های خیس بارانی تفاوت زیادی دارد و میتوان گفت که سرعت لیز خوردن خودرو در جاده های خیس و بارانی نسبت به جاده های برفی بسیار بیشتر است و خطر بیشتری نسبت به جاده برفی دارد . در این مواقع پیشنهاد میشود که اگر به طور مداوم در جاده های بارانی و شهری بارانی در حال تردد هستید از لاستیک هایی استفاده کنید که از آج های بلندتری برخوردار هستند و میتوانند آب را از زیر لاستیک خودرو هدایت کنند , استفاده  کنید و میتواند از به وجود آمدن پدیده آب سواری در هنگام رانندگی جلوگیری کند .

چه عواملی موجب به وجود آمدن پدیده آب سواری در خودرو میشود؟

عوامل به وجود آمدن پدیده آب سواری در خودرو

  پدیده آب سواری میتواند در هر جاده ای با هر میزان رطوبتی رخ دهد حتی باران نم نمی که به هنگام رانندگی می بارد یکی از خطرناک ترین موقعیت ها برای رانندگی است که میتواند موجب به وجود آمدن پدیده آب سواری شود و همچنین زمانی که قطرات باران بیشتر شوند و با روغن موجود بر روی سطح جاده یکی شوند , میتواند جاده خیس را به یک جاده خطرناک و لغزنده تبدیل کند که در صورتی که سرعت خودرو بیشتر از 60کیلومتر بر ساعت باشد میتواند تمام زمینه ها را برای به وجود آمدن این پدیده مهیا کند . لازم به ذکر است که به طور قطعی این پدیده در تمام خودروهای به هنگام رانندگی در جاده های خیس رخ نمیدهد اما در صورت وقوع میتواند عواقب نا گواری را با خود به همراه داشته باشد و همچنین در این بین عواملی وجود دارد که میتواند زمینه ساز وقوع این پدیده شود که به این شرح می باشد :

1 . نوع لاستیک خودرو

2 . وزن خودرو

3 . میزان و شدت بارندگی

4 . سلامت لاستیک

5 . میزان آب موجود در سطح زمین

6 . میزان آج لاستیک

 

روش های جلوگیری از پدیده آب سواری

1 . یکی از اصلی ترین و مهم ترین عوامل برای جلوگیری از پدیده آب سواری, سرعت خودرو می باشد , به این صورت که هرچقدر میزان سرعت خودرو بیشتر باشد , میزان تجمع آب در اطراف لاستیک بیشتر میشود و احتمالا پدیده آب سواری را افزایش میدهد .

روش های جلوگیری از پدیده آب سواری

2 . سلامت لاستیک یکی دیگر از نکات مهم برای جلوگیری از پدیده آب سواری می باشد و درواقع لاستیکی که از بین رفته علاوه بر دیگر آسیب هایی که بر خودرو وارد میکند میتواند موجب به وجود آمدن پدیده آب گرفتگی در خودرو شوند . درواقع لاستیکی که از بین رفته باشد طبیعتا نمیتواند مقاومت بالایی از خود نشان دهد و میزان چسبندگی کمی نسبت به زمین دارد , به همین جهت میتواند موجب پدیده آب گرفتگی در خودرو شود .

3 . باد لاستیک میتواند تاثیر زیادی برای به وجود آمدن این پدیده داشته باشد و نکته دیگر در این زمینه این است که سعی کنید تا در حد امکان از مسیر های نا همواری که دارای چاله هستند خودداری کنید .

4 . هنگامی که در مسیرها و جاده های بارانی اقدام به رانندگی میکنید به هیچ عنوان از سیستم کروز کنترل استفاده نکنید چرا که کروزکنترل میتواند باعث پدیده آب سواری شود .

5 . نکته آخر برای جلوگیری از به وجود امدن این پدیده است که به هیچ عنوان در جاده های بارانی و خیس اقدام به گرفتن ترمز ناگهانی نکنید چرا که میتواند موجب به وجود آمدن این پدیده شود .