ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
عواقب حذف ترموستات از خودرو
نویسنده : Melika Piri

عواقب حذف ترموستات از خودرو

 

خودروهای احتراقی برای اینکه قابلیت تولید قدرت و نیرو را داشته باشند, نیاز به تولید کردن گرما دارد. این گرمای تولید شده باید به شکلی کنترل شود تا مانع از آسیب رساندن به خود قطعه مورد نظر و قطعاتی که به آن مربوط هستند, شود و گاهی این گرما با آسیب رساندن به قطعات موتور موجب توقف خودرو نیز میشود. برای جلوگیری از این مشکلات و مطلوب نگه داشتن دما به قطعه ای به نام ترموستات نیاز داریم که این قطعه در سیستم خنک کننده نقشی اساسی دارد و نبود آن میتواند مشکلات زیادی را برای خودرو به وجود آورد وعملکرد صحیح آن میتواند تاثیر بسزایی در عملکرد خودرو داشته باشد. حال شما به این فکر کنید که در صورت نبود این قطعه خودرو با چه مشکلاتی رو به رو میشود ؟ یا اصلا نبود این قطعه در خودرو به نفع خودرو است یا به ضرر آن؟ در این مقاله ما را همراهی کنید تا در ابتدا با این قطعه آشنا شویم و سپس به این سوالات پاسخ درستی دهیم.

 

ترموستات چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد ؟

ترموستات یکی از مهم ترین قطعات در خودرو است که در سیستم های خنک کننده و گرم کننده عملکردی بسیار مهم و حیاتی دارد و و یکی از مهم ترین وظیفه های آ که به صورت خودکار دمای موتور خودرو را تنظیم کند که بهترین دمایی که برای موتور وجود دارد 85 درجه است که ترموستات خودرو باید سعی کند دما را در 85 درجه نگه دارد. در اصل وظیفه ترموستات خدمات رسانی به موتور خودرو است که باید آن را در دمای مشخص نگه دارد تا موتور خودرو بتواند عملکردی درست از خود به نمایش بگذارد. اگر ترموستات نتواند دمای مطلوب برای عملکرد موتور را فراهم کند یعنی اگر دما پایین باشد موجب بالا رفتن غلظت روغن میشود که نتیجه این امر روغن کاری نادرست موتور خودرو میباشد و اگر دما بسیار بالا باشد موجب رقیق شدن روغن میشود که نتیجه این دو دما افت کارایی موتور میباشد.

 ترموستات چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد ؟

آیا میتوانیم ترموستات را از خودرو حذف کنیم؟

اغلب افراد معتقد هستند که برداشتن ترموستات خودرو حرکتی است که باعث عملکرد بهتر خودرو میشود اما این تفکر از بیخ و بن اشتباه است و به هیچ عنوان نباید اقدام به برداشتن این قطعه در خودرویتان کنید چرا که موتور خودرو نیاز به یک گرمای مشخصی دارد که در شرکت سازنده برای آن موتور تعریف شده, برسد تا بتواند عملکردی مطلوب را از خود به نمایش بگذارد و در صورت حذف ترموستات درواقع گرمای مورد نیاز موتور خودرو تامین نمی شود و در نهایت موتور خودرو نمیتواند عملکردی مطلوب را در خودرو ارائه کند و فقط این عمل به وسیله ترموستات ممکن است .

درواقع درصورت نبود ترموستات در خودرو , موتور باید مدت زمان بیشتری را صرف فعالیت خود کند تا به دمای مورد نیاز خود برسد و این امر در فصل زمستان نیز دشوارتر صورت میگیرد . در واقع میتوان گفت که اگر دمای موتور کمتر از میزان مورد نیاز باشد , قطعات مهمی همچون بلبرینگ ها و رینگ های پیستون و دیگر قطعات خودرو به طور کامل به انسباط مورد نظر خود نرسیده اند و در صورت کار کردن موتور خودرو , میتوان آسیب جدی ای به این قطعات مهم وارد شود و درواقع اصلی ترین ضرری که  این امر میتواند به این قطعات برساند این است که موجب شکاف و فاصله بین قطعات  شود که این امر زمانی رخ میدهد که موتور خودرو هنوز به طور کامل گرم نشده اما شرو به کار کرده است.

آیا میتوانیم ترموستات را از خودرو حذف کنیم؟

همچنین لازم به ذکر است که در صورت برداشتن ترموستات از خودرو امکان بالا رفتن دما وجود دارد چرا که این امر میتواند موجب شود تا سرعت گردش آب در سیستم بالا رود و در نتیجه آب موجود در رادیاتور مدت زمان کمتری در رادیاتور خودرو باقی بماند و این امر در آخر موجب میشود تا حرارت خود را به خوبی از دست ندهد.

یکی دیگر از مواردی که با حذف ترموستان خطر آن را برای خودرویتان رقم میزنید در زمان رانندگی در سربالایی می باشد . به  این صورت که شما هنگامی که قصد دارید از یک سر بالایی بلافاصله وارد یک سرپایینی شوید ممکن است این امر موجب تاب برداشتن سرسلیندر خودرویتان شود و این امر به این علت است که به هنگامی که از سربالایی وارد سرپایینی میشوید گردش سریع آب موجب خنک شدن ناگهانی پیشرانه خودرو میشود که این امر به ضرر خودرویتان می باشد .

در چه زمانی ترموستات خودرو را خارج میکنند؟

در چه زمانی ترموستات خودرو را خارج میکنند؟

در بعضی از مواقع خودروسازان برای انجام برخی از تست ها بر روی خودرو , اقدام به برداشتن ترموستات خودرو میکنند و علت برداشتن ترموستات در تست های خودرو به قفل شدن خودرو در زمان انجام تست می باشد که میتواند باعث مردود شدن در زمینه استقامت خودرو شود , در این شرایط نیز نبود ترموستات میتواند آسیب جدی ای به قطعات خودرو وارد کند اما از آنجا که سیستم خنک کننده خودرو به حالتی تنظیم شده که میتواند نبود ترموستات در خودرو را جبران کند . همچنین لازم به ذکر است که در خودروهای مسابقه ای اغلب از ترموستات استفاده نمیشود چرا که کارایی ترموستات در این نوع مسابقات معنایی ندارد چرا که موتور خودرو همواره تحت فشار می باشد و حالت ترموستات به طور کامل باز باشد و درواقع نبودن یا باز یا نبودن تروستات فرقی برای خودرو ندارد .