ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علائم خرابی بلبرینگ در خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علائم خرابی بلبرینگ در خودرو چیست؟

 

 

در خودرو قطعات فراوانی وجود دارد که بدون آنها خودرو رسما نمیتواند از خود عملکردی نشان دهد و اگر خودرو در صورت خرابی آن قطعات نیز عملکردی از خود نشان دهند به کیفیت قبل و عملکرد خودرو مانند سابق نیست. یکی از قطعاتی که در عملکرد خودرو نقش بسیار مهمی دارد بلبرینگ  خودرو می باشد که بدون آن عملا خودرو نمیتواند وظایفی که بر عهده آن است را به خوبی انجام دهد و گاهی منجر به متوقف شدن خودرو نیز میشود. در این مقاله مارا همراهی کنید تا با این قطعه مهم آشنا شویم و به عواملی که در صورت خرابی آن در خودرو به وجود می آید بپردازیم .

 

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ یا نام دیگر آن بال برینگ است که به شکل دایره یا در اصل به استوانه ای شکل وجود دارد که وظیفه آن در خودرو جلوگیری از اصطکاک قطعات در حال چرخش در خودرو میباشد و مانع سایش آنها بر روی سطح در حال چرخش میشود. در خودرو بلبرینگ های متفاوتی وجود دارد که محل قرار گیری آنها در پیشرانه یا گیربکس خودرو می باشد که در این قسمت ها نقش بسیار فعال و مهمی را دارند و وجود و سلامت آنها در این قسمت های خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه ما را همراهی کنید  تا به حوادثی که در صورت خرابی این قطعه بسیار مهم رخ خواهد داد اشاره نماییم و به نشانه های خرابی آن اشاره کنیم.

 بلبرینگ چیست؟

نشانه های خرابی بلبرینگ خودرو چیست؟

1 . لرزش های تایر های خودرو

یکی از مواردی که در صورت خرابی بلرینگ  خودرو به وجود خواهد آمد, لرزش تایر های خودرو به هنگام حرکت است که این شرایط میتواند خرابی های دیگری از جمله خرابی سیستم تعلیق و سیستم جلوبندی شود و گاهی آسیب دیدگی کمک فنر هارا  را به همراه داشته دارد. علاوه بر مواردی که بیان شد لرزش تایر های خودرو موجب ضرر های دیگر میشوند از جمله لاستیک سابی که موجب از بین رفتن هرچه سریع تر تایر های خودرو میشود و موجب کاهش عمر آنها میشود که باید در صورت ساییده شدن لاستیک خودرویتان باید اقدام به تعویض تایرهای خودرویتان کنید. اگر هنگام رانندگی با خودرویتان متوجه صدای زوزه مانند و بمی از چرخ های خودرویتان شدید یا حتی اگر متوجه شدید که تایر های خودرویتان به طور غیر عادی به لرزش افتاده  این نشانه ها میتواند بیانگر خرابی بلبرینگ خودرو باشد . در صورتی که این نشانه هارا در خودرویتان مشاهده نمودید سریعا اقدام به رفع خرابی این قطعه مهم در خودرویتان کنید تا باعث ضرر شما و خودرویتان نشود.

 

2 . سفت شدن پدال کلاچ

یکی دیگر از نشانه های خرابی بلبرینگ خودرو خشک شدن و داغ شدن بیش از حد آن است که این امر سبب میشود بلبرینگ خرد شود و از بین برود یا در صورتی که خورد نشود منجر به بریدن سیم کلاچ خودرو میشود و این دو امر موجب میشود تا یاتاقان بلبرینگ سخت تر شود و این امر موجب میشود تا در جدا کردن کلاچ مشکل به وجود بی آید. اگر در هر صورتی خودرویتان به این مرحله برسد میتوان گفت که خودرویتان قادر به حرکت نمیباشد و در اصل نمیتواند از خود عملکردی نشان دهد که حتما با متوجه شدن این امر در خودرویتان باید سریعا برای رفع این خرابی اقدام کنید تا بیشتر از این به خودرویتان آسیب نرسد.

 نشانه های خرابی بلبرینگ خودرو چیست

3 . بروز صداهای عجیب و غریب

بروز صداهای عجیب غریب در خودرو یکی دیگر از نشانه های خرابی بلبرینگ در خودرو میباشد اما نمیتوان به این نشانه زیاد اعتماد کرد زیرا قطعات دیگری وجود دارد که به هنگام خرابی از خود صداهای تولید میکنند که در مقاله ای با عنوان "صداهایی که در خودرو نباید نادیده گرفته شوند " به آن پرداخته ایم که در صورت تمایل میتوانید آن را مطالعه کنید. صداهایی که به هنگام خرابی بلبرینگ از خودرو خارج میشود اغلب صداهای تند و تیز یا صدایی پر زرق و برق می باشد که درصورتی که این صداها به هنگام رانندگی به گوشتان خورد میتوانید متوجه این شوید که بلبرینگ خودرویتان دچار مشکل شده و باید آن مشکلا را حل نمایید.

 

4 . هرز شدن چرخ دنده

یکی دیگر از نشانه های خرابی بلبرینگ خودرو خورده شدن چرخ دنده های خودرو میباشد به این شکل اگر به هنگام رانندگی متوجه شدید که دنده خودرویتان به سختی عوض میشود میتواند علت آن هرز شدن و خورد شدن چرخ دنده خودرویتان باشد که میتواند علت علت آن سفت شدن پدال کلاچ باشد که ریشه همه این ها به خرابی بلبرینگ خودرو میرسد.

 نشانه های خرابی بلبرینگ

نحوه جلوگیری از خرابی بلبرینگ خودرو

به طور کل بیشتر قطعات خودرو مصرفی هستند و دارای عمری مشخص هستد اما با رعایت مواردی گاهی میتوان عمر مفید این قطعات را در خودرو افزایش داد و از آن سو نیز عواملی هستند که موجب خرابی هرچه سریعتر این قطعات میشود و بلبرینگ نیز یکی از دیگر از قطعات مصرفی خودرو است که دارای طول عمر مشخصی است که پس از این که زمان عمر آن گذشته باشد باید اقدام به تعویض آن نمایید. در این قسمت به مواردی اشاره خواهیم کرد که تا حدودی از خرابی بلبرینگ جلوگیری میکند پس برای دانستن این موارد ما را همراهی کنید.

 

1 . یکی از مواردی که در سلامت بلبرینگ خودرو نقش دارد تعویض دنده خودرو است که هنگامی که اقدام به تعویض دنده میکنید حتما از این که دنده به خوبی جا افتاده است یا خیر اطمینان حاصل کنید زیرا درصورتی که دنده به خوبی جا نیفتد از خود صداهایی تولید میکند که منشا این صداها برخورد کردن بلبرینگ های گیربکس می باشد و تکرار این امر میتواند موجب خرابی بلبرینگ خودرو شود.

 نحوه جلوگیری از خرابی بلبرینگ خودرو

2 . افرادی هستند که از نقش مهم بلبرینگ در خودرو بیخبر هستند و نمیدانند که خرابی آن یا حتی نبود آن میتواند در خودرو چه آسیب های غیر جبرانی به خودرو وارد کند حتی گاهی میتواند موجب شود تا لاستیک از خودرو جدا شود برای همین امر این قطعه را در خودرو غیر ضروری به شمار می آوردند و به هنگام تهیه این قطعه به دنبال ارزان ترین بلبرینگ در بازار میروند که این امر بسیار اشتباه است.

 

3 . نحوه رانندگی تاثیر بسیاری در سلامت قطعات خودرو دارد که یکی دیگر از این قطعات بلبرینگ خودرو می باشد . طبیعی است که در مسیر یک راننده چاله و دست انداز های زیادی قرار بگیرد اما نحوه عبور از این موانع بسیار مهم است زیرا هر گونه رانندگی اشتباه در این نوع مسیرها میتواند موجب خرابی قطعاتی از جمله بلبرینگ خودرو شود.