ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
سنسور باران چیست و چگونه کار میکند؟
نویسنده : Melika Piri

سنسور باران چیست و چگونه کار میکند؟

 

امروزه با افزایش تکنولوژی و مدرن تر شدن خودروها , به تعداد آپشن ها و سنسورهای مختلف آن اضافه شده که موجب میشود تجربه ای شیرین از رانندگی با خودرویمان را داشته باشیم . درواقع میتوان گفت اصلی ترین هدف افزوده شدن سنسورها به خودرو به دلیل افزایش امکانات خودرو و افزایش پیدا کردن رفاه راننده و سرنشینان در خودرو می باشد . اغلب در گذشته سنسورها اصلی ترین نیاز ها برای رانندگی در خودرو بودند اما امروزه علاوه بر آن ها سنسورهای دیگری به وجود آمده اند که هدف آن ها در اختیار گذاشتن امکانات بیشتر برای رانندگان است که در دسته امکانات و سنسورهای آن خودرو قرار میگیرد . یکی از این سنسور ها , سنسور باران است که امروزه بسیار مورد استفاده رانندگان قرار میگیرد که کار خود را با سنجش میزان رطوبت شیشه جلوی خودرو میسنجد و با توجه به رطوبت موجود بر روی شیشه خودرو , برف پاکن خودرو را تنظیم میکند . در این مقاله ما را همراهی کنید تا بیشتر با سنسور باران آشنا شویم .

 

سنسور باران چیست؟

سنسور باران درواقع سنسوری است که با هدف افزایش تمرکز راننده به هنگام رانندگی در جاده های برفی و بارانی تعبیه شده است که معمولا در پشت آینه مرکزی خودرو قرار دارد که دارای دو نوع فراسرخ و فراصوت می باشد . این دو نوع سیستم در سنسور باران , امواج غیرقابل تشخیص برای انسان فعالیت میکند . درواقع نوع عملکرد این سیستم به این شکل است که این دو امواج را به شیشه فاقد رطوبت بتابد که این تابش توسط سنسور ها جذب میشوند . با توجه به میزان رطوبت دریافتی از طریق این امواج به سیگنال , در صورتی که رطوبت موجود بر روی شیشه بالا باشد , بازتاب امواج موجود کم میشود و سپس سنسور در زوایای گوناگون آن را جذب میکند . درواقع میتوان گفت که هرچقدر میزان بازتاب این امواج کمتر باشد , میزان رطوبت شیشه ها از سوی این سیستم بیشتر تشخیص داده میشود که در نهایت این عمل تمام این اطلاعات به ECU یا کامپیوتر خودرو منتقل میشود و سپس برف پاکن های خودرو فعال میشوند .

سنسور باران چیست؟

همانطور که بیان شد این سنسور عملکرد خود را با توجه به رطوبت موجود بر روی شیشه مرکزی خودرو تنظیم میکند و با توجه به میزان رطوبت از خود واکنش میدهد و ارتباطی به عواملی دیگر همچون هواشناسی ندارد . همچنین لازم به ذکر است که اگر خودرویتان از این سنسور بهره میبرد , هنگامی که قصد شستن خودرویتان را داشتید , باید این سنسور را با استفاده از اهرمی که در پشت فرمان خودرو تعبیه شده است , غیرفعال کنید چرا که اگر این سنسور به هنگام شستشوی خودرو فعال باشد موجب میشود تا سنسور باران اطلاعات دما را به کامپیوتر خودرو دهد و سپس برف پاکن خودرو شروع به فعالیت کند و با استفاده از اهرم موجود در پشت فرمان خودرو میتوانید سنسور باران را از حالت اتوماتیک خارج کرده و مانع فعالیت برف پاکن خودرویتان به هنگام شستشوی خودرویتان شوید .

سنسور باران چگونه کار میکند ؟

سنسور باران چگونه کار میکند ؟

سنسور های باران به طور کل به دو دسته تقسیم میشوند , دسته اول امواج فراصوت یا التراسونیک و دسته دوم امواج  فروسرخ یا اینفرارد نام دارد . همانطور که در مطالب بالاتر اشاره نمودیم , مبنای کار این دو سنسور بر پایه انتشار امواج روی سطح شیشه جلوی خودرو می باشد که با محاسبه میزان امواج جذب شده , امواج بازتابی توسط این سنسور شروع به کار میکند . سپس پس از تابش این امواج بر روی شیشه جلوی خودرو , در صورت خشک بودن شیشه جلو , این امواج به سنسور باز میگردند و در صورت مرطوب بودن سطح شیشه یا خیس بودن , پرتوهای تابانده را پخش میکند و سپس در این حالت امواج کمتری به سنسور باز میگردد . همچنین لازم به ذکر است که این سنسر مجهز به چیپستی است که قادر به اندازه گیری میزان رطوبت روی شیشه جلوی خودرو می باشد و در صورتی که شیشه خودرو به مقدار مورد نظر برسد , این سنسور , برف پاکن ها را فعال میکند و تا زمان خشک شدن شیشه , برف پاکن به فعالیت خود ادامه میدهند .

 آیا خرابی برف پاکن به سنسور باران ارتباط دارد ؟

آیا خرابی برف پاکن به سنسور باران ارتباط دارد ؟

اغلب افراد بر این باور هستند که که خرابی سنسور باران میتواند بر عملکرد برف پاکن لطمه وارد کند اما این باور اشتباه است و سنسور باران و برف پاکن خودرو هرکدام عملکردی مستقل برای خود دارند و سنسور باران به خودی خود نمیتواند موجب از کار افتادن برف پاکن در خودرو شود و خرابی سنسور باران نمیتواند موجب از کار افتادن برف پاکن شود .