ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
فرمان برقی چیست و چه مزایای در خودرو دارد؟
نویسنده : Melika Piri

فرمان برقی چیست و چه مزایای در خودرو دارد؟

 

 امروزه یکی از اصلی ترین حوضه هایی که در زمینه تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته , در زمینه خودرو می باشد که پیشرفت روز افزون تکنوژوی سبب شده تا در زمینه قطعات خودرو شاهد پیشرفت چشمگیری باشیم و میتوان گفت که اکثر قطعات دستی خودرو , تبدیل به قطعات برقی و اتوماتیک شده است . همانطور که میدانید , فرمان یکی از مهم ترین قطعات موجود در خودرو می باشد به شکل مکانیکی بر روی خودروهای موجود در بازار تعبیه میشود . اغلب خودروها از فرمان هایی برخوردار هستند که استفاده مداوم از آن میتواند موجب خستگی دست های راننده شود و به همین جهت خودروسازان از تکنولوژی در زمینه فرمان نیز استفاده نموده اند و به جهت چرخش راحت تر غربیلک فرمان , فرمان برقی یا EPS (Electic Power System)  بر روی خودروها تعبیه شد که امروزه سیستم EPS یکی از اصلی ترین آپشن های موجود بر روی خودروها می باشد . در این مقاله ما را همراهی کنید تا با فرمان برقی یا EPS بیشتر آشنا شویم .

 

فرمان برقی چیست؟

عملکرد فرمان برقی را میتوان عملکردی مشابه به عملکرد فرمان هیدرولیکی دانست اما تفاوتی که بین این دو نوع فرمان به چشم میخورد این امر است که در فرمان برقی به جای استفاده از نیروی هیدرولیکی که در فرمان هیدرولیکی استفاده شده , از موتور الکترونیکی استفاده شده است که این موتور قادر است تا نیروی لازم را برای چرخش فرمان توسط راننده خودرو مهیا کند تا چرخش روان تر صورت گیرد . همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد , استفاده از فرمان هیدرولیکی و فرمان مکانیکی میتواند خستگی زیادی را برای راننده خودرو به همراه داشته باشد و همچنین لازم به ذکر است که این نوع فرمان ها میتوانند ایمنی رانندگی را به خطر بی اندازد و علاوه بر آن سبب شود تا راننده در زمانی که به سرعت کمی نیاز دارد همانند زمان پارک کردن خودرو دشواری زیادی را متحمل شود و فرمان عملکرد سفت و سختی را از خود به نمایش میگذارد .

 فرمان برقی چیست؟

فرمان هیدرولیکی و فرمان برقی EPS

در ابتدا نوع فرمان ها به شکل مکانیکی بود که با خود مشکلات زیادی از جمله سخت پیچیدن فرمان یا حتی لرزش فرمان در رانندگی با سرعت های بالا را با خود به همراه داشت . به همین جهت برای بهبود عملکرد فرمان مکانیکی تدبیر های اندیشه شد و سپس پس از گذشت مدتی , فرمان های هیدرولیکی اختراع شدند که نسبت به فرمان های مکانیکی از عملکرد بهتری برخوردار بودند . با اختراع شدن فرمان هیدورلیکی ایمنی به هنگام رانندگی نسبت به فرمان مکانیکی افزایش پیدا کرد و رانندگان خستگی کمتری را به هنگام رانندگی متحمل میشدند . همچنین لازم به ذکر است که با ورود فرمان هیدرولیکی اجزای جدیدی به خودرو اضافه شد که این قطعات موجب مصرف انرژی دوچندان برای خودروها شد , درواقع دلیل این مصرف انرژی این بود که فرمان هیدرولیکی عملکردی وابسته به دیگر قطعات داشت و از عملکرد مستقلی برخوردار نبود و حتی این امر موجب میشد تا حتی زمانی که خودرو در حالت سکون است و فعالیتی نمیکند , انرژی زیادی را مصرف کند و این امر یکی از اصلی ترین دلایلی بود که افراد به دنبال بهینه کردن این فرمان بی افتند .

فرمان هیدرولیکی و فرمان برقی EPS

 سپس پس از مدتی فرمان برقی یا EPS اختراع شد که به جای استفاده از نیروی موتور خودرو , از یک موتور مستقل بهره مند است که مانع مصرف انرژی زیاد از خودرو میشود . همچنین فرمان برقی در خودرو باعث شده تا امنیت خودرو به هنگام رانندگی افزایش پیدا کند , همچنین راحتی راننده به هنگام استفاده از فرمان می باشد که فرمان برقی توانسته رضایت افراد را در این حوضه به خود جلب کند و خستگی به هنگام رانندگی را به حداقل برساند . همچنین نکته مورد توجه درباره این خودرو این است که اگر به هر دلیلی فرمان برقی در خودرو از کار بیفتد , به طور خودرکار فرمان مکانیکی فعال میشود و راننده میتواند از آن استفاده کند . به طور کل میتوان گفت که تفاوتی که فرمان برقی با فرمان هیدرولیکی دارد این است که فرمان برقی توانسته مانع استفاده از قطعات اضافی در خودرو شود که این امر در کاهش مصرف سوخت خودرو تاثیر زیادی دارد و زمانی اقدام به عمل میکند که فرمان در حال چرخش یا گشتاور باشد .

 مزایای استفاده از فرمان برقی

مزایای استفاده از فرمان برقی نسبت به فرمان هیدرولیکی

فرمان برقی نسبت به فرمان هیدرولیکی از برخی مزایا برخوردار است که این مزایا شامل این موارد میشود : افزایش ایمنی در خودرو , دارای عمر بیشتر, عملکردی سوای موتور خودرو , عملکردی سوای موتور خودرو , حذف جک هیدرولیک و روغن هیدرولیک , به راحتی میتوان خودرو را مجهز به فرمان برقی کرد , تنها به هنگام وارد شدن نیرو به  فرمان وارد عمل میشود , حذف پمپ هیدرولیک و هرز گرد , در صورت از کار افتادن قسمت برقی فرمان مکانیکی وارد عمل میشود .