ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
اهمیت تسمه تام در خودرو
نویسنده : Sadeghhaghighat

اهمیت تسمه تام در خودرو

تسمه تایم یک تسمه‌ی لاستیکی می باشد که در موتور خودرو قرار می گیرد و وظیفه آن متصل کننده میل لنگ خودرو به میل سوپاپ است تا ۴ عمل اصلی موتور یعنی تراکم ، مکش ، انفجار و تخلیه انجام گیرد . به طور کلی سرعت گردش میل سوپاپ به میزان نصف سرعت گردش میل لنگ است و وظیفه تسمه تایم در این موقعیت ، تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ ها بسته به موقعیت مناسب پیستون‌ها است.

 

محل قرار گرفتن صحیح تسمه تایم از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر تسمه تایم حتی یک یا چند دندانه جابه‌جا شود زمان باز بودن سوپاپ ها به هم ریخته و در کار موتور اختلال ایجاد می کند . در بعضی از خودروها از تسمه تایم و در برخی دیگر نیز از زنجیر تایم استفاده می کنند . بین تسمه تایم و زنجیر تایم تفاوت هایی وجود دارد . زنجیر تایم به دلیل جنس فلزی که دارد ، معمولا همانند تسمه تایم دچار آسیب نمی شود و ممکن است در برخی مواقع عمر زنجیر تایم به اندازه‌ی عمر خود پیشرانه خودرو  باشد و نیازی به تعویض آن وجود نداشته باشد.

 

زمان مناسب تعویض تسمه تایم

 شرکت های خودرو سازی معمولا پیشنهاد می کنند که تسمه تایم را بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر و برخی خودروها زودتر و برخی نیز دیرتر به تعویض تسمه تایم احتیاج پیدا ‌کنند . گاهی خودرو بیش از حد نرمال دود تولید می کند ، که در این شرایط ممکن است مشکل تسمه تایم باشد ، به این دلیل که موتور باید تلاش بیشتری کند تا قطعات خود را به حرکت در بیاورد و فشار بیشتری به آن وارد می شود و در نتیجه دود بیشتری از اگزوز خارج می کند . اگر هنگام رانندگی دور موتور به 2 تا 4 هزار دور رسیده ، موتور خودرو تنظیم نیست و باید تسمه تایم نیاز به چک کردن دارد . اگر  تسمه شُل شده باشد ، شروع به لغزش می کند و به همین دلیل در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر می رود.

 

پاره شدن تسمه تایم

 اکثر مواقع با باز شدن و یا پارگی تسمه دینام و پمپ هیدرولیک و یا غلتک های هرزگرد ، به زیر تسمه تایم رفته و موجب پارگی آن می شود . به همین دلیل تعویض هم زمان آن ها طبق دستور کارخانه مهم است و تعویض یکی از آن ها ممکن است مشکل ساز شود، به همین دلیل بیشتر قطعه سازان خودرو همه آن ها را در یک مجموعه ، عرضه می کنند. در برخی خودروها سوپاپ‌های آن در هنگام باز شدن وارد منطقه‌ی حرکتی پیستون می‌شوند در این صورت پاره شدن تسمه تایم باعث برخورد سوپاپ باز با پیستون در حال بالا آمدن می‌شود و این برخورد نه تنها سوپاپ‌ها را از بین می برد بلکه در برخی موارد می‌تواند به سر سیلندر نیز آسیب برساند . 

  

از کجا بفهمیم تسمه تایم پاره شده

پارگی تسمه تایم در خودرو ها متفاوت است ، برای مثال در برخی ‌خودرو‌ها مثل دوو و مدل های قدیمی پراید که پیستون به سوپاپ ها نمی‌رسد ، پاره شدن تسمه تایم فقط منجر به خاموشی موتور خواهد شد و آسیب مکانیکی دیگری به قطعات سر سیلندر وارد نمی‌شود . در برخی از پیشرانه‌ها مثل موتور پژو ۴۰۵ و سمند، پاره‌شدن یا رد کردن یکی دو دندانه از تایم ، منجر به برخورد پیستون با سوپاپ‌ها شده و بسته به شدت برخورد که به دور موتور خودرو بستگی دارد، می‌تواند باعث کج شدن سوپاپ‌ها و یا حتی تعویض بسیاری از قطعات سر سیلندر و حتی خود سر سیلندر شود. با وقوع این اتفاق در پیشرانه خودرویی مثل کیا ریو، شدت آسیب بسیار بالا می‌رود و منجر به تعویض اکثریت قطعات موتور خواهد شد. در بیشتر موارد زمانی که خودرو روشن است، تسمه تایم پاره می‌شود و در این مواقع آسیب‌هایی نظیر خرابی سر سیلندر، میل لنگ‌ها و پمپ روغن را نیز به دنبال خواهد داشت. پس حتماً تسمه تایمینگ را به موقع بررسی و تعویض کرده و به علائم خرابی تسمه تایم گفته شده دقت کنید. نشانه های خرابی تسمه تایم ‏پوسیدگی، ترک خوردگی، ساییدگی و از بین رفتن دندانه ها هستند. ‏

 

برچسب ها :