ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
بررسی انواع راهکارهای نگهداری از تایر خودرو
نویسنده : Sadeghhaghighat

بررسی انواع راهکارهای نگهداری از تایر خودرو

بررسی انواع راهکارهای نگهداری از تایر خودرو

آشنایی با انواع راهکارهای نگهداری از تایر خودرو  باعث می شود تا مدت زمان بیشتری بتوان از آن استفاده نمود. از آنجا که اهمیت تایر در سلامت خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، واجب است تا نسبت به نگهداری از آن دقت بالایی داشت. متاسفانه برخی تصور می کنند که تنها در هنگام خرید تایر باید نکاتی مهمی را بررسی نمود. در صورتی که هنگام توجه به راهکارهای نگهداری از تایر خودرو متوجه می شویم که همانند هر نوع وسیله و قطعه بکار رفته در خودرو، باید از تایرها هم به نحو احسن مراقبت نمود.

در ادامه ی این مقاله به این راهکارها خواهیم پرداخت. اگر شما هم می خواهید از این به بعد عمر تایر خودرو خود را بالاتر ببرید، حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. قطعا اغلب راهکارها برای شما مفید واقع خواهند شد.


مهم ترین راهکارهای نگهداری از تایر خودرو

در بین راهکارهای نگهداری از خودرو، بهتر است مهم ترین ها را بدانید. شاید خیلی از راننده ها معتقد باشند که مکانیکی ها و تعمیرکارهای خودرو تنها می توانند در نگهداری صحیح از تایرها نقش داشته باشند. در صورتی که برخلاف این تصور اشتباه، این راننده ها هستند که موارد موثر بر نگهداری از تایر خودرو را باید رعایت کنند. در این بخش به این موارد خواهیم پرداخت:

 تعویض و جابجایی به موقع تایر

در راهکارهای نگهداری از تایر خودرو توصیه شده که بعد از گذشت حدود نهایتا پنج سال باید تایر به طور کامل تعویض شود. حتی اگر با بررسی آج ها متوجه شدید که هنوز هم می توانند فعالیت مطلوبی داشته باشند، باز هم باید نسبت به تعویض تایرها باید اقدام نمایید. در هنگام تعویض بهتر است دقت کافی را داشته باشید. ضمنا در صورت احتیاج به عوض کردن رینگ ها حتما باید نظر تعمیرکاران را هم بپرسید.

در مورد جابجایی تایرها هم برای نگهداری از تایر خودرو از راننده های باتجربه هم بپرسید همیشه به اهمیت جابجا نمودن تایر پس از طی ۱۰ هزار کیلومتر مسافت اشاره می کنند. حالت جابجایی تایرها هم بهتر است به صورت ضربدری انجام شود. همچنین در کنار جابجایی تایرها با هم، به عنوان یکی از اصلی ترین موارد در مورد راهکارهای نگهداری از تایر خودرو حتما باید چرخاندن آن ها را هم انجام دهید. چرا که در غیر این صورت ممکن است یک بخش از تایر به صورت پله ای ساییده شود و بخش دیگر صاف باقی بماند.

البته شایان ذکر است که ساییده شدن بیش از حد بخش خاصی از تایر خودرو ممکن است به سیستم کمک فنر و قسمت های داخلی خودرو مربوط باشد.

در هر صورت تنظیم و بالانس باید نهایتا بعد گذشت چند هفته از کارکرد تایر به عنوان راحت ترین راهکارهای نگهداری از تایر خودرو به شکل دقیق انجام شود. در غیر این صورت آسیب های زیادی برای تایر و نهایتا خودرو وارد خواهد شد.


توجه به دمای تایرها

توجه به میزان حرارت تایرها برای افزایش عمر تایر از ضروریات به حساب می آیند. در واقع برخلاف تصور خیلی از رانندگان، راهکارهای نگهداری از تایر خودرو دشوار نیستند و حتی همین موضوع ساده یعنی میزان دما و حرارت تایر می تواند تا حد زیادی در سلامت تایر تاثیر بگذارد. از این رو توصیه شده است که برای بررسی میزان فشار تایرها حتما باید کاملا سرد و فاقد حرارت زیاد باشند.

بالاتر رفتن بیش از حد حرارت تایر می تواند حتی به بدنه ی خودرو هم منتقل شود. پس اهمیت تغییر شکل تایر و زیاد شدن دمای تایر را جدی بگیرید.

میزان فشار تایر

این که تایر خودرو همیشه پر باد باشند، خیلی مطلوب نخواهد بود. چرا که شرایط دمایی هم می تواند بر میزان فشار داخل تایرها اثر بگذارد. در حقیقت به همین دلیل هم توصیه می شود که نهایتا هر ماه برای تنظیم باد تایرها به تعمیرگاه مراجعه نمایید. در صورت زیاد بودن باد تایرها حتی فرمان پذیری خودرو هم تا حد زیادی کاهش می یابد. همچنین اگر با مانعی برخورد داشته باشید هم تایر می ترکد و نابود می شود. پس چه بهتر که این مورد از راهکارهای نگهداری از تایر خودرو را به نحو احسن انجام دهید تا همچین اتفاقات ناخوشایندی برای خودرو شما رخ ندهد.

در عین حال کم بودن بیش از حد فشار باد تایر هم تبعات ناخوشایندی برای تایر به همراه خواهد داشت. از جمله این تبعات می توان به جدا شدن نخ های بکار رفته در تولید تایرها اشاره نمود. در طول گذشت زمان هم این موضوع پنچر شدن و از بین رفتن تایر به طور کلی را در پی خواهد داشت.

اهمیت سلامت آج خودرو

یکی از مهم ترین مواردی که در بین راهکارهای نگهداری از تایر خودرو باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشت، مربوط به میزان سلامتی آج ها می باشد. در حقیقت این که آج با میزان کافی بر روی تایر وجود داشته باشد، می تواند تضمین کننده ی حفظ سلامتی خودرو شود. در آب و هوای بارانی و یا هنگام بارش برف، این که بتوان ماشین را در مدت زمان کوتاه تری نگه داشت، نیازمند وجود آج با طول کافی بر روی تایر خودروها است. گفته می شود که میزان آج خودرو نباید از پنج میلی متر کمتر باشد. در واقع این موضوع اگر جدی گرفته نشود، می تواند باعث آسیب های بسیار جدی در طول حرکت برای خودرو ایجاد خواهد شد.


نظافت تایرها

نظافت و تمیز کردن همیشه جزو راهکارهای نگهداری از تایر خودرو به حساب می آید. چرا که تمیز نبودن چرخ ماشین ها می تواند حتی بر روی لنت های ترمز هم اثر بگذارد. در واقع از آنجا که لنت های ترمز بر روی چرخ ها عمل می کنند تا بتوانند تایرها و در نهایت خودرو را از حرکت نگه دارند، واجب است تا نسبت به تمیز نبودن دقیق آن توجه ویژه ای داشته باشید. از این رو تمیز کننده های مخصوصی تولید شده اند. یعنی با شستشوی ساده خودرو نمی توان آن ها را به شکل دقیق تمیز نمود. این تمیز کننده ها بسته به جنس رینگ ها با هم تفاوت دارند. یعنی باید در خرید این تمیز کننده ها هم به جنس رینگ تایرها نگاه کنید.

در پایان شایان ذکر است که توجه راننده ها باید به تمام تایرها باشد. البته اگر چه گفته می شود که تایرهای جلویی از اهمیت بالاتری در حرکت خودرو برخوردار هستند اما تمام تایرها باید سالم باشند تا بتوان خودرو را به مقصد رساند.