ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
آشنایی با عملکرد تایر و خصوصیات آن
نویسنده : Sadeghhaghighat

آشنایی با عملکرد تایر و خصوصیات آن

 آشنایی با عملکرد تایر و خصوصیات آن

استفاده از تایر در تمام مدل های خودرو صورت می گیرد اما شاید کمتر کسی در مورد آشنایی با عملکرد تایر اطلاعات کسب کرده باشد. کسب اطلاعات در این باره می تواند حتی باعث تصحیح شیوه استفاده از تایر و نحوه ی رانندگی افراد نیز بشود. شاید به جرات بتوان گفت عدم اطلاع رسانی در مورد ویژگی ها و نحوه ی عملکرد انواع بخش های خودرو زمینه ساز مشکلات جدی خواهد شد.

پس چه بهتر که اطلاعات پایه ای و زمینه ای را همه یاد بگیرند تا در صورت بروز مشکل در روند رانندگی خود بتوانند هر چه سریع تر نسبت به تشخیص و نیز رفع آن اقدام نمایند.

از این رو ما تلاش کرده ایم تا در قالب یک مقاله جامع به بحث آشنایی با عملکرد تایر بپردازیم. اگر شما هم تاکنون اطلاعات دقیقی در این باره نداشته اید، توصیه می کنیم که حتما تا انتها با ما همراه باشید.


آشنایی با عملکرد تایر به کمک شاخص ها

تایر خودرو در هر زمان از سال باید وجود داشته باشد و عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهد تا بتوان خودرو را حرکت داد و از آن برای جابجایی استفاده نمود. وجود بارندگی در فصول سرد سال، کاهش قابل توجه دما و نیز لغزنده شدن جاده ها از عوامل تاثیرگذار در سلامت تایر خودرو هنگام تغییر فصل به حساب می آیند. در ادامه به بررسی شاخص های موثر در مورد عملکرد خودرو و ویژگی های آن خواهیم پرداخت

شاخص دمایی: یکی از مهم ترین شاخص هایی که در حیطه  آشنایی با عملکرد تایر به آن اشاره می شود، مربوط به شاخص دمایی است. در این شاخص سه میزان وجود دارد. شاخص A مناسب ترین و بهترین عملکرد تایر را نشان می دهد. این شاخص توسط استاندارد سازی بزرگراه های آمریکا انتخاب شده است.

شاخص ترکشن: در آشنایی با عملکرد تایر همین بس که آج ها و برجستگی های موجود در سطح آن باعث می شوند که تایر در شرایط مختلف به سطح زیرین خود (یعنی سطح جاده) بچسبد و لیز نخورد. به همین منظور یک شاخص بسیار مهم در این زمینه انتخاب شده که تعیین می کند هر تایر در هنگام ترمز کردن به ویژه در جاده های مرطوب با چه سرعتی خودرو را متوقف می کند. به بیان دیگر زمانی که گفته می شود شاخص چسبندگی تایر به زمین در یک تایر پایین تر از مدل دیگر است، یعنی در مدت زمان کمتری می تواند خودرو را حتی در شرایط آب و هوایی نامطلوب از حرکت باز دارد.

 

شاخص تردویر: اگر در پیچ و خم جاده ها زیاد حرکت کرده باشید، متوجه تاثیر تایر خودرو شده اید. پایدار بودن خودرو و نیز حساسیت کامل نسبت به ترمز گیری آن باعث می شود که تایر بتواند حتی در جاده های پر پیچ و خم به آسانی حرکت کرده و سرنشینان خودرو را به مقصد برساند. به بیان دیگر در آشنایی با عملکرد خودرو، این شاخص را برابر با میزان ساییدگی تایر نیز می دانند. اگر می خواهید عملکرد تایر خود را در مدت زمان طولانی در حد عالی حفظ  کنید، بهتر است آشنایی با عملکرد تایر خود را بالاتر ببرید و نیز شاخص تردویر بالاتر را برای تایر خود انتخاب نمایید.


عوامل موثر بر عملکرد تایر

تایرها در هر نوع خودرویی که قرار داشته باشند، می خواهند باعث حرکت روان خودرو شوند. در حقیقت می توان گفت در صورت مطلوب نبودن تایر خودرو نمی توان حتی چند متر هم جلوتر برود. بررسی عوامل موثر بر میزان فعالیت مطلوب لاستیک ها مهم ترین مرحله در آشنایی با عملکرد تایر می باشد. در واقع اگر با این عوامل آشنایی کافی داشته باشید، می توانید به نحو احسن در جهت بهبود انجام وظایف تایر خودرو خود اقدام نمایید.

میزان باد: باد موجود در تایر از مهم ترین عواملی است که بر عملکرد تایر تاثیر مستقیم می گذارد. به بیان دیگر هر مدل لاستیک برای آن که عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهد، باید نهایت میزان باد مشخصی داشته باشد. تاثیر تنظیم باد تایرها هم دقیقا به همین دلیل توصیه می شود که هر چند وقت یکبار حتما انجام شود.

مواد سازنده: این که تایر را از چه موادی بسازند، در آشنایی عملکرد تایر خودرو موثر است. برای مثال آج های سطح تایر اگر مقاومت کافی نداشته باشند، نمی توانند در سطوح مختلف از سلامتی تایر محافظت کنند. در کناره هر تایر تمام این اطلاعات درج شده است و شما می توانید حتی پیش از خرید هم به آن ها توجه داشته باشید.

برند: کیفیت نهایی تایرها در برندهای مختلف، متفاوت است. اگر می خواهید آشنایی با عملکرد تایر ها داشته باشید، بد نیست تا اطلاعات کافی هم از  ویژگی های تایرهای تولید شده در برندهای مختلف کسب نمایید.

میزان بار: در آشنایی با عملکرد همیشه به رانندگان انواع وسیله نقلیه شخصی و عمومی توصیه شده که نهایت بار مجاز برای حمل با تایر را رعایت کنند. چرا که هر چه میزان با حمل شده در یک خودرو بیشتر باشد، نیروی زیادی بر لاستیک ها وارد می شود. پس اگر سلامتی تایر، عمر مفید آن و نیز عملکرد مطلوب خودرو برای شما اهمیت دارد، بهتر است میزان بار حمل شده در خودرو را نیز به شکل کامل بررسی نمایید.