ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علائم خرابی کاتالیزور چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علائم خرابی کاتالیزور چیست؟

 

 

مبدل کاتالیست یا کاتالیزور یکی از اجزای مهمی است که درون سیستم اگزوز وجود دارد که به طور خلاصه از وظیفه آن میتوان به تصفیه کننده دود اگزوز خودرو میتوان اشاره کرد .لازم به ذکر است که ایجاد مشکل یا خرابی درون این قطعه موجب دردسر در خودرو میشود زیرا میتواند برای موتور خودرو مشکل ایجاد کند و همانطور که میدانید موتور به نوعی قلب تپنده خودرو میباشد و هرگونه مشکل در آن موجب ضرر به خودرو میشود و ممکن است به باقی قسمت های خودرو نیز آسیب برساند . در این مقاله با ما همراه باشید تا به دلایلی که موجب خرابی کاتالیزور یا مبدل کاتالیست میشود بپردازیم و در صورت خرابی آن روش تشخیص خرابی آن را بدانیم.

 

وظیفه کاتالیزور در خودرو چیست؟

همانطور که گفته شد وظیفه کاتالیزور تصفیه کردن دود اگزوز میباشد به این شکل که از ورود موادی که ضرر بسیاری دارند همچون مونوکسید کربن یا هیدروکربن ها و همچنین اکسید های نیتروژن جلوگیری میکند و همچنین این قابلیت را دارد که بیش از 90 درصد از گازهای سمی خارج شده از پیشرانه را به گاز های غیر سمی تبدیل کند و نکته قابل توجه که مهم بودن کاتالیزور در خودرو را نشان میدهد , وجود آن در حدود 180 کشور امری اجباریست و یکی از دلایلی که موجب این قانون شده این امر است که این نوع گاز ها آسیب بسیاری به محیط زیست وارد میکند و پس از گذشت مدتی موجب ایجاد آلودگی هوا میشود برای همین امر این سیستم در تمام خودروها استفاده میشود.

 وظیفه کاتالیزور در خودرو چیست

علائم خرابی کاتالیزور چیست؟

همانطور که در مطالب بالاتر اشاره شد, کاتالیزور قطعه ای بسیار مهم و پر اهمیت در خودرو میباشد به همین سبب هنگامی که دچار خرابی ای شود علائم و نشانه هایی از خود نشان میدهد که با توجه به آن ها میتوانید متوجه شوید که کاتالیزور خودرویتان دچار مشکل شده و سریعا اقدام به حل کردن این مشکل کنید . با ما همراه باشید تا به علائم هایی که کاتالیزور به هنگام خرابی از خود نشان میدهد , بپردازیم.

 

1 . روشن شدن چراغ چک

 همانطور که در مقاله ای با عنوان " 8 دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو " به دلایلی که موجب روشن شدن چراغ چک خودرو میشد اشاره نموده ایم و یکی از دلایلی که موجب روشن شدن چراغ چک در خودرو میشود, کاتالیزور است و علت این امر این میباشد که کامپیوتر خودرو هرگونه مشکلی را در موتور یافت کند , چراغ چک را روشن میکند تا شمارا متوجه مشکلی که در خودرو بوجود آمده کند.

 

2 . بوجود آمدن صدا در زیر خودرو

یکی از علائمی که خودرو به هنگام خرابی کاتالیزور از خود نشان میدهد , صدای ضربه مانند در زیر خودرو است. به این صورت که هنگامی که اقدام به استارت زدن میکنید یا هنگامی که دور موتور خودرو به نسبت بالا است اگر در این نوع شرایط صدایی ضربه مانند در زیر خودرویتان حس کردید, باید در درجه اول از سالم بودن کاتالیزور خودرویتان مطمعن شوید زیرا این علائم یکی از نشانه های خرابی کاتالیزور میباشد.

 علائم خرابی کاتالیزور چیست؟

3 . به وجود آمدن بوی فاسد در خودرو

یکی از شایع ترین علائمی که کاتالیزور به هنگام خرابی از خود نشان میدهد, ایجاد بوی گندیده در خودرو میباشد , اگر بوی گندیده ای در خودرو حس کردید و به مرور زمان این بو بیشتر شد , احتمالا ایراد از کاتالیزور خودرویتان است و باید اقدام به درست کردن آن کنید.

 

4 . افزایش مصرف سوخت

یکی دیگر از نشانه هایی که با توجه به آن میتوانید متوجه خرابی کاتالیزور خودرویتان شوید , افزایش ناگهانی و بیش از حد مصرف سوخت میباشد که اگر این امر در خودرویتان رخ داد باید به کاتالیزور خودرویتان شک کنید زیرا میتواند یکی از نشانه ها در هنگام خرابی کاتالیزور باشد.

 

5 . لرزش خودرو در دور آرام

اگر هنگامی که با دور آرام در حال رانندگی هستید متوجه لرزیدن خودرویتان شدید , میتوان گفت که علت این لرزش در دور آرام , خرابی کاتالیزور میباشد.

 

6 . روشن نشدن خودرو

یکی دیگر از نشانه هایی که به هنگام خرابی کاتالیزور در خودرو به وجود می آید , روشن نشدن خودرو و همچنین به سختی استارت خودرو یا حتی استارت نخوردن خودرو است که در مقاله ای با عنوان " 8 دلیل استارت نخوردن خودرو " به دلایلی که موجب استارت نخوردن خودرو میشود پرداخته ایم.

 

چه دلایلی موجب خرابی کاتالیست در خودرو میشود؟

 چه دلایلی موجب خرابی کاتالیست در خودرو میشود

1 . سوخت بی کیفیت

یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب خرابی کاتالیزور خودرو میشود , استفاده از سوخت بی کیفیت برای خودرو است. علت این امر این میباشد که سوختی که بی کیفیت باشد به صورت کامل نمیسوزد برای همین امر,روند طبیعی خود را طی نمیکند و باعث میشود ادامه فرایند سوختن , در مبدل صورت گیرد . این امر سبب میشود تا ذرات ریز که در انجا وجود دارد مسدود شود و نتیجه این امر عبور نکردن هوا میباشد.

 

2 . کاتالیست بی کیفیت

دلیل دیگری که موجب خرابی زودرس کاتالیزور میشود, استفاده از کاتالیزور بی کیفیت میباشد که عملکرد خوبی ندارند و همچنین طول عمر استانداردی ندارند و عمر مفید آن خیلی کمتر از یک کاتالیزور با کیفیت است.

 

3 . عملکرد بد سیستم احتراق

یکی از عواملی که موجب خرابی زودرس کاتالیزور میشود, عملکرد بد سیستم احتراق است که موجب خرابی سیستم احتراق میشود.

 

عمر مفید کاتالیزور چقدر است؟

نکته مهمی که در طول عمر کاتالیزور ها تاثیر بسزایی دارد, اصل یا تقلبی بودن آن است. همانطور که میدانید وسیله ای که تقلبی باشد طبیعتا عملکرد مشابهی مانند جنس اصل ندارد و این امر موجب میشود و این امر در کاتالیز خودرو نیز صدق میکند و به همین علت عمر کاتالیزور بسیار کاهش پیدا کند . تولید کنندگان بر این باور هستند که کاتالیزور ها تا 100 هزار کیلومتر میتواند دوام بیاورد اما در اصل به این شکل نیست و زودتر از 100 هزار کیلومتر عمر آن بنا به دلایل مختلفی به پایان میرسد.