ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
گیرپاژ کردن خودرو چه علائمی دارد؟
نویسنده : Melika Piri

گیرپاژ کردن خودرو چه علائمی دارد؟

 

یکی از اغلب مشکلات نادری که میتوان برای هر خودروای پدید آید, گیرپاژ کردن موتور خودرو است . با این که بیان شد این مشکل نادر است و به ندرت میتواند در خودرو به وجود آید اما در صورت به وجود آمدن آن میتواند عملکرد خودرو را تحت شعاع قرار دهد و شما و خودرویتان را به دردسر بی اندازد. در اصل گیرپاژ همان قفل شدن موتور خودرو است که نتیجه این امر چسبندگی یاتاقان ها میل لنگ در خودرو میشود و همچنین ممکن است این چسبندگی برای شاتون ها نیز رخ دهد.. در این مقاله با ما همراه باشید تا با گیرپاژ کردن یا همان قفل شدن موتور بیشتر آشنا شویم و علائمی که در صورت به وجود امدن آن خودرو از خود بروز میدهد آشنا شویم.

 

گیرپاژ کردن موتور چیست؟

در اصل اگر موتور خودروای قفل شده باشد یا به اصطلاح تعمیرکاران خودرو , موتور گیرپاژ کرده باشد , به این معناست که موتور خودرو خراب شده و سوخته و این امر زمانی در خودرو اتفاق می افتد که دمای موتور خودرو بالاتر از حد معمول برود و پس از آن سیلندرهای خودرو به دمای مطلوب خنکی نرسد. درصورت خنک نشدن سیلندرهای خودرو پیستون های خودرو دچار انسباط میشوند که این امر نتیجه ای جز گیرپاژ کردن موتور ندارد.

 گیرپاژ کردن موتور چیست؟

چه عواملی منجر به قفل شدن موتور خودرو میشوند؟

همانطور که درکمی پیش علت رخ دادن گیرپاژ در موتور را مطالعه نمودید , شرایطی هستند که منجر به دلیل بالارفتن بیش از حد دمای موتور خودرو میشوند که در ادامه قصد داریم به این دلایل بپردازیم.

 

1 . کم بودن آب موجود در رادیاتور خودرو

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که موجب میشوند تا دمای موتور خودرو افزایش پیدا کند , کم بودن آب رادیاتور خودرو می باشد. همانطور که میدانید وجود داشتن آب درون رادیاتور بسیار مهم است زیرا نقش خنک کردن موتور به وسیله آب رادیاتور انجام میشود و در صورت نبودن یا کم بودن موجب بالا رفتن دمای موتور خودرو میشود. سعی کنید همیشه از سطح آب موجود در رادیاتور خودرویتان مطلع باشید تا شمارا با داغ شدن بیش از حد موتور شگفت زده نکند .

 

2 . استفاده از روغن موتور نامرغوب برای

درمقاله های پیشین بارها به اهمیت مرغوب بودن روغن موتور اشاره نموده ایم و یکی از جاهایی که کیفیت روغن موتور تاثر بسزایی در خودرو دارد , در گیرپاژ یا قفل کردن موتور خودرو می باشد. قطعاتی در خودرو هستند که ممکن است وابسته به شرایط موجود در آن قسمت دچار فرسودگی زودتر از حد شوند مانند قطعاتی مثل یاتاقان ها و سوپاپ ها و سیلندرها که هر کدام به نوبه خودشان نقش مهمی را در خودرو ایفا میکنند و اگر در خودرو در شرایط مطلوبی قرار نگیرند دچار خرابی میشوند که نتیجه این امر قفل شدن موتور خودرو می باشد. برای جلوگیری از این مشکلات لازم است که هنگام خرید روغن موتور وسواس بیشتری خرج دهید و روغن موتور مرغوبی را برای سالم ماندن موتور و قطعات موجود در موتور خودرویتان انتخاب کنید.

 چه عواملی منجر به قفل شدن موتور خودرو میشوند؟

3 . روانکاری نادرست موتور خودرو

میتوان گفت یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب قفل شدن موتور یا گیرپاژ شدن موتور میشود , روانکاری نادرست موتور خودرو است. درصورتی که روانکاری خودرویتان به شکل صحیحی صورت نگیرد موجب گیرپاژ شدن موتور خودرو میشود که این امر علاوه بر اینکه موجب قفل شدن موتور خودرویتان میشود , موجب میشود هزینه های نسبتا سنگینی را برای حل این مشکل بپردازید. درصورتی که روانکاری در خودرو به درستی صورت نگیرد موجب از بین رفتن لایه روغن در بین یاتاقان ها میشود و اصطکاک در آنها و همچنین در شاتون ها میشود.

 

4 . ناکافی بودن روغن موتور

همانطور که کمی پیش راجب کیفیت روغن موتور در خودرو پرداختیم , در این قسمت اهمیت وجود روغن موتور در سطح مطلوب در موتور را خواهیم فهمید. کمبود روغن موتور میتوان پیستون های خودرو را به خطر بی اندازد زیرا آنها را وادار میکند تا به صورت خشک و بدون وجود روغن به درستی عملکرد خودرشان را انجام دهند که این امر نتیجه ای جز داغ شدن پیستون ها ندارد و نتیجه این امر فشار زیاد بر روی شاتون ها است و از آن سو میتواند منجر به خرابی سیلندر ها نیز شود. اگر خودرو در این شرایط گفته شده قرار داشت , اگر با خودرو سرعت بالا مسیری را طی کند باید اقدام به تعویض قطعاتی از جمله یاتاقان و میل لنگ  کرد زیرا دچار آسیب دیدگی شدیدی شده اند, کرد و علت این امر کج شدن شاتون ها می باشد.

 چه عواملی منجر به قفل شدن موتور خودرو میشوند؟

علائم قفل کردن موتور چیست؟

هنگامی که موتور خودرو قفل میشود علائمی را از خود نشان میدهد که با دانستن آنها میتوانید سریع تر اقدام به حل مشکل در خودرویتان کنید. در ادامه با را همراهی کنید تا به این علائم بپردازیم.

 

1 . روشن شدن چراغ چک موتور

روشن شدن چراغ چک یکی از مرسوم ترین علائمی است که در این مواقع دیده میشود و شمارا از بروز مشکلی در موتور خودرو آگاه میکند .

 

2 . خارج شدن دود آبی رنگ از اگزوز

همانطور که در مقاله ای با عنوان " نشانه انواع رنگ دود اگزوز خودرو " به رنگ ها و علت به وجود آمدن انواع دود اگزوز اشاره نمودیم که در این قسمت خارج شدن دود سفید مایل به آبی میتواند نشانه ای از گیرپاژ شدن موتور خودرو باشد. گاهی ممکن است دود به رنگ سفید یا آبی کامل نیز خود را نشان دهد که در این صورت هم سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا خودرویتان دچار آسیب های دیگری نشود.

علائم قفل کردن موتور چیست؟ 

3 . یاتاقان زدن موتور خودرو

دیگر علائمی که با توجه به آن میتوانید متوجه گیرپاژ شدن موتور خودرویتان شوید , یاتاقان زدن موتور خودرو است که این امر زمانی به وجود می آید که یاتاقان ها با هم درگیر شوند که در این صورت باید به سرعت اقدام به حل این مشکل کنید زیرا میتواند برای خودرویتان بسیار خطرناک باشد.

 

کلام اخر

موتور خودرو به نوعی قلب خودرو محسوب میشود و در اصل خودرو بدون آن نمیتوانند به درستی از پس وظیفه ها بر بی آید برای همین به سلامت موتور بسیار مهم است و باید به موتور خودرویتان توجه کنید و از روغن موتور های با کیفیت استفاده کنید و برای بهتر شدن عملکرد خودرو آن را در زمان های مشخص سرویس کنید تا هنگام کم شدن روغن موتور یا مشکلات دیگر زودتر بتوانید رسیدگی کنید تا برای خودرویتان مشکلی به وجود نیاید.