ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
خودروی سدان بخریم یا شاسی بلند ؟
نویسنده : Melika Piri

خودروی سدان بخریم یا شاسی بلند ؟

 

اگر قصد خرید خودرو داشته باشید و مورد مشخصی در ذهنتان وجود نداشته باشد قطعا اصلی ترین سوالی که از خود خواهید پرسید این است که سدان بخرم یا شاسی بلند ؟ اگر اطلاعات کافی راجب کلاس خودروهای سدان و خودروهای شاسی بلند نداشته باشید طبیعتا نمیتوانید پاسخ درستی به این سوال دهید , چرا که این دو کلاس خودرو هر کدام در شرایط مختلفی میتوانند عملکرد خوبی داشته باشند و ممکن است با توجه به شرایط خود انتخابی نادرست کنید . مسلم است که این دو کلاس خودرو با هم تفاوت هایی داشته باشند برای مثال اگر فردی هستید مدام در جاده های پر پیچ و خم در حال رانندگی هستید ممکن است خودروهای شاسی بلند نتوانند آن طور که باید شما را راضی کنند و اغلب در این نوع جاده ها رانندگی با خودروهای سدان بهتر است و در عین حال خودروهای شاسی بلند مزایای خود را میتوانند در شرایط دیگری نشان دهند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت . در این مقاله ما را همراهی کنید تا با فرق خودروهای سدان و شاسی بلند آشنا شویم .

 

خودروهای سدان و شاسی بلند

در ابتدا قبل از این که به مقایسه دو کلاس خودروی شاسی بلند و سدان بپردازیم بهتر است که اول بدانیم که خودروهای سدان و خودروهای شاسی بلند چه نوع خودروهایی هستند و درواقع چه تعریفی از خود دارند .

 خودروهای سدان و شاسی بلند

1 . خودروهای سدان

کلاس خودروی سدان درواقع یکی از اصلی  ترین کلاس در طبقه بندی کلاس طبقه بندی خودرو می باشد که این خودروها به زبان انگلیسی به نام های Sedan – Saloon شناخته میشوند و همچنین در زبان عامیانه به خودروهای صندوق دار , خودروهای سدان میگویند . همچنین لازم به ذکر است که خودروهای سدان از سه بخش تشکیل شده اند , بخش اول مربوط به بخش جلویی خودرو می باشد که شامل محفظه موتور می باشد , بخش دوم به بخش داخلی خودرو یا همان اتاقک خودرو ارتباط پیدا میکند و بخش سوم نیز به صندوق عقب این خودرو مرتبط میشود و به جهت سه تکه بودن این خودرو ها , به خودروهای سدان Three Box یا خودروهای سه تکه میگویند . همچنین نکته ای که در مورد خودروهای سدان وجود دارد این است که فاصله بین دو چرخ جلو و عقب زیاد است و این امر موجب راحتی سرنشینان خودرو میشود .

 خودروهای سدان

2 . خودروهای شاسی بلند

کلاس خودروی شاسی بلند همانند کلاس خودروی سدان یکی از اصلی  ترین کلاس در طبقه بندی کلاس طبقه بندی خودرو می باشد . خودروهای شاسی بلند در زبان انگلیسی به نام SUV شناخته میشوند که از لحاظ ظاهری گاها شباهت زیادی به خودروهای هاچبک دارند چرا که همانند خودروهای سدان شاهد صندوق عقبی کشیده در آن ها نیستیم که تنها یک در به عنوان دسترسی به صندوق بار به قسمت عقبی خودرو اضافه شده که بتوان به صندوق عقب خودرو دسترسی داشت . همچنین نکته قابل توجه ای که در این خودرو ها به چشم میخورد قد بلند آن ها هست که درواقع میتوان گفت خودروهای شاسی بلند در مقابل خودروهای سدان هیبت بزرگتری دارند .

 خودروهای شاسی بلند

تفاوت ظاهری خودروهای سدان و شاسی بلند

هر بیننده ای اگر خودروی سدان و کراس اوور را در کنار یک دیگر ببیند به سرعت میتواند تفاوت های این دو کلاس کاری خودرو شود و در اصل , اصلی ترین تفاوتی که شامل این دو کلاس خودرو میشود , طراحی بدنه آن ها می باشد . اغلب خودروهای سدان در ابعاد کوچک تر نسبت به خودروهای شاسی بلند ساخته میشوند  و اغلب اتاقک موجود در خودرو نیز نسبت به خودروهای کراس اوور کوچک تر است اما کراس اوورها از لحاظ ظاهری بلعکس سدان ها عمل میکنند یعنی خودروهای شاسی بلند از قد بلندی برخوردار هستند و نسبت ارتفاع خودرو با زمین از سدان ها بیشتر است اما میتوان گفت که عرض و فاصله محوری این دو خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد .

 تفاوت ظاهری خودروهای سدان و شاسی بلند

تفاوت فنی خودروهای سدان و شاسی بلند

در این بخش نکته ای که وجود دارد این امر است که مشخصات فنی خودروهای سدان و خودروهای شاسی بلند را نمیتوان در دو دسته تقسیم بندی کرد و در گاهی اوقات خودروهای سدان نسبت به خودروهای شاسی بلند برتری دارند و در بعضی مواقع خودروهای شاسی بلند میتوانند عملکرد فنی خود را بهتر نشان دهند برای همین اگر قصد خرید خرید خودرو در یکی از این دو کلاس را دارید بهتر است به صورت تکی مشخصات خودروهای مورد نظر را بررسی کنید , برای مثال خودروی چری آریزو 6 که یک خودروی سدان است تفاوتی با خودروی تیگو 7 پرو ندارد و موتور استفاده شده در این دو خودرو یکی است . اما لازم به ذکر است که خودروهای کراس اووری که از ابعاد بزرگ و وزن بلند تری برخوردار هستند مانند خودروی لندکروز , در این مواقع خودروهای شاسی بلند یا همان کراس اوور میتوانند از لحاظ فنی پر قدرت تر جلوه کنند . یکی از تفاوتی که خودروهای شاسی بلند قدرتمند نسبت به خودروهای سدان دارند این است که از سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل یا چهار چرخ متحرک برخوردار هستند که در خودروهای سدان به این شکل نیست و اغلب خودروهای سدان تک دیفرانسیل هستند .

 تفاوت فنی خودروهای سدان و شاسی بلند

تفاوت ایمنی خودروهای سدان و شاسی بلند

اغلب از دید عموم خودروهای شاسی بلند از امنیت بالاتری برخوردار هستند و طبق تست های رانندگی انجام شده بر روی خودروهای سدان و کراس اوور , دوام و سطح ایمنی در خودروهای شاسی بلند اغلب بیشتر است . همچنین لازم به ذکر است که اغلب خودروهای شاسی بلند در فول سایز و میان سایز , آپشن های ایمنی بسیار عالی یا را در اختیار مشتریان خود نیز قرار میدهند .