ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
سیستم TPMS یا همان کنترل فشار باد تایر چیست؟
نویسنده : Melika Piri

سیستم TPMS یا همان کنترل فشار باد تایر چیست؟

 

 

 

یکی از مواردی که برای تمام رانندگان خودرو پیش آمده , کم بودن تایرهای خودرو است که اغلب رانندگان به هنگام رانندگی میتوانند متوجه این امر شوند . کم باد بودن لاستیک خودرو میتواند آسیب بسیاری به خودرو برساند که این آسیب ها میتواند موجب به صدمه دیدن سیستم تعلیق یا رینگ های خودرو و ... شود.  درواقع آسیبی که کم بودن باد تایر به خودرو میزند اغلب ممکن است برای رانندگان خودرو بسیار هزینه ساز باشد که و راننده در صورتی که دیر متوجه کم باد بودن باد تایرها شود , مجبور به متحمل شدن هزینه هایی است که توسط کم باد بودن لاستیک به وجود آمده است . به همین جهت به منظور پیشگیری از هزینه اضافی و صدمه ندیدن قطعات خودرو , کمپانی های خودرو برای این مشکل راه حلی پیدا کردند و از سیستم TPMS یا همان سیستم کنترل فشار باد تایر رونمایی کردند . در ادامه با ما همراه باشید تا با این سیستم کاربردی و پر اهمیت بیشتر آشنا شویم .

 سیستم TPMS چیست؟

سیستم کنترل فشار باد تایر چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد ؟

سیستم فشار باد تایر یا سیستم TPMS راه حل بسیار کاربردی برای متوجه شدن کم باد بودن تایرهای خودرو می باشد که با پایش لحظه ای فشار باد تایر های خودرو به طور دقیق و لحظه ای در صورتی که تایر خودرو دچار کم بادی شود از طریق علامت موجود در پشت پنل فرمان خودرو , به راننده اطلاع رسانی میشود . درواقع همانطور که در ابتدا اشاره شد , هدف به وجود آمدن این سیستم جلوگیری از مشکلات موجود در صورت کم بودن باد لاستیک های خودرو می باشد که در صورتی که راننده خودرو متوجه کم باد بودن باد های تایر شود و از اقدامات لازم را انجام دهد تا از خرابی قطعات در خودرو و هزینه های اضافی جلوگیری شود .

سیستم کنترل فشار با تایر چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد ؟

همچنین لازم به ذکر است که با وجود این سیستم میتوان از بسیاری از خطراتی که به سبب لاستیک به وجود می آید جلوگیری کرد . طبق آمار های موجود بسیاری از رانندگان خودرو در طول شبانه روز بدون توجه داشتن به فشار باد تایر خود با خودرویشان تردد میکنند که میتوان گفت این امر نشانه خوبی نیست و میتواند موجب خطر آفرینی به جهت کم بودن باد تایرهای خودرو شود . قبل از این که سیستم TPMS به وجود آید در ابتدا افراد برای چک کردن فشار باد تایر خود از فشار سنج ها اشتفاده میکردند که مختص به مشخص کردن مقدار باد موجود در تایرها بود به همین جهت اغلب اگر تایر ها دچار کم بادی میشدند راننده متوجه این امر نمیشد و میتوانست مشکل آفرین باشد . به همین جهت در سال 2008 قوانینی را تصویب کرد که تمامی خودروهای تولیدی باید از آن پیروی کنند و آن قوانین , بهره بردن تمامی خودروهای تولیدی از سیستم فشار باد تایر های خودرو یا همان سیستم TPMS بود .

 انواع سیستم کنترل فشار باد تایر

انواع سیستم کنترل فشار باد تایر

سیستم TPMS یا فشار باد تایر به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم میشود که در ادامه به این دو دسته خواهیم پرداخت .

سیستم فشار باد غیر مستقیم چیست؟

در سیستم فشار باد غیر مستقیم از سنسور هایی استفاده میشود که در ترمز ضد قفل یا همان سیستم ABS استفاده میشود که این سنسورها وظیفه دارند تا  میزان چرخش هر تایر را محاسبه کرده و با دیگر تایر ها و اطلاعاتی که از تایر های دیگر به دست آمده مقایسه کند و با توجه به نتیجه به دست آمده  کامپیوتر خودرو میتواند اندازه هر تایر را تخمین بزند و در صورتی که متوجه سایز غیر معمولی تایر شود توسط سیستم TPMS  به اطلاع راننده میرسد . به طور کل میتوان گفت که عملکرد سیستم فشار باد تایر غیر مستقیم به هیچ عنوان شباهتی به فشار سنج ندارد و از طریق سرعت هر تایر میتواند فشار باد را تخمین بزند و هر مشکلی که به وجود آید میتواند موجب روشن شدن علامت TPMS  در پنل پشت فرمان شود .

 سیستم فشار باد غیر مستقیم چیست؟

سیستم فشار باد مستقیم چیست؟

در سیستم فشار باد مستقیم درون هر تایر خودرو به طور مستقل سنسور فشار باد وجود دارد که این سنسورها سطح فشار باد آن تایر را اندازه گیری میکنند و حتی میتوانند دمای تایر خودرو را نیز مشخص کرده و نمایش دهند . در سیستم فشار باد مستقیم تمام اطلاعاتی که توسط سنسور ها به دست آمده به کامپیوتر خودرو ارسال میشود و اطلاعات ارسال شده مورد بررسی قرار میگیرد و در صورتی که  فشار باد تایر از حد مجاز کم تر باشد , چراغ موجود در پشت پنل فرمان روشن میشود . نکته دیگری که در این نوع از سیستم وجود دارد این است که در مدل مستقیم این سیستم تمام عملیات به صورت بی سیم صورت میگیرد و سنسور ها هر کدام دارای ایدی مختص به خود هستند که موجب میشود از دیگر سنسور ها جدا شوند و جداگانه وظایف مربوط به هر تایر را انجام دهند .