ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علت کاهش آب رادیاتور در خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علت کاهش آب رادیاتور در خودرو چیست؟

 

 

 

خودرو از قطعات بسیار مهمی تشکیل شده که هر یک از این قطعات وظیفه خاصی را در خودرو به عهده دارند و در صورت عملکرد نادرست این قطعات , عملکرد روان خودرو به مشکل بر میخورد و حتی ممکن است عملکرد نادرست و خرابی برخی از این قطعات به دیگر قطعات خودرو نیز آسیب برساند و خودرو را راهی مکانیکی برای تعمیر کند . یکی از قطعات بسیار مهمی که وظایف مهمی را در خودرو به عهده دارد , رادیاتور خودرو می باشد که در دسته قطعاتی است که با موتور خودرو ارتباط زیادی دارد و در اصل وظیفه دارد تا دمای موتور را تنظیم کند و مانع از داغ کردن آن شود . درواقع عملکرد رادیاتور در خودرو به این شکل است با کمک تبادل هوا , آب داغی  که از سمت موتور در حال بازگشت است را خنک میکند و سپس به وسیله واتر پمپ به سوی موتور خودرو ارسال میکند . حال در این بین ممکن است مشکلاتی به وجود آید که عملکرد رادیاتورخودرو را مختل کند که یکی از شایع ترین این مشکلات , کاهش آب رادیاتور می باشد که در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل به آن بپردازیم در صورت تمایل ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید .

 رادیاتور خودرو چیست

مهم ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور چیست؟

همانطور که در مطالب بالا به صورت خلاصه بیان شد , یکی از مشکلاتی که اغلب بین خودروها شایع است , کم شدن آب رادیاتور می باشد که میتواند آسیب های فراوانی را با خود برای موتور خودرو به همراه داشته باشد و حتی میتواند به دیگر تجهیزات خودرو آسیب برساند . در اصل اگر به هر دلیلی آب رادیاتور کم شود میتواند سلامت خودرو را به خطر بندازد و علاوه بر آسیبی که به موتور میرساند , میتواند به قطعات مهمی هماند سرسیلندرها نیز آسیب برساند و موجب سوختن آن ها شود و در نهایت هزینه بسیار سنگینی را برای شما بتراشد . دلایلی که میتوانند زمینه ساز کم شدن آب رادیاتور شوند عبارت اند از :

 مهم ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور چیست؟

1 . هرقطعه ای در خودرو برای انجام یک فرایند و یک وظیفه به تنهایی عمل نمیکند و خود از قطعات دیگری تشکیل شده که سلامت آن قطعات برای نتیجه نهایی بسیار مهم است و آن قطعه با کمک  دیگر قطعات وابسته به خود میتواند عملکرد درست را از خود نشان دهد . این امر برای رادیاتور خودرو نیز صدق میکند و آسیب دیدن قطعات رادیاتور میتواند یکی از اصلی ترین دلایلی برای کم شدن آب رادیاتور باشد , چرا که معیوب شدن و مختل شدن سلامت هر کدام از اینها که شامل از کار افتادن فن رادیاتور , خرابی واتر پمپ , خراب شدن قمقه رادیاتور و سوراخ شدن بدنه رادیاتور هر کدام به نوع خود میتوانند سلامت رادیاتور خودرو را به خطر بیندازند و موجب بروز مشکلاتی همانند کاهش آب رادیاتور شوند .

 

2 . اغلب قطعاتی که در خودرو وجود دارد به صورت مصرفی هستند و پس از گذشت مدت زمان مشخصی بنا به دلایل مختلفی همانند مصرف بیش از حد و آب و هوا فرسوده میشوند و کارایی خود را از دست میدهند . این امر برای شلنگ رادیاتور نیز صدق میکند و گذشت زمان میتواند موجب رسوب گرفتگی , فرسودگی و حتی زنگ زدن شلنگ خودرو شود که یکی دیگر از دلایلی است که میتواند زمینه سازی برای کم آب شدن آب رادیاتور شود .

 خرابی قطعات رادیاتور

3 . همانطور که در مطالب بالاتر اشاره نمودیم , سلامت قطعات رادیاتور تاثیر بسزایی در عملکرد درست این  قطعه دارد و در صورت اختلال در هر کدام از این قطعات , میتواند موجب آسیب هایی همانند کم شدن آب رادیاتور شود . ترک خوردن بلاک سیلندر یا دفرمه شدن سرسیلندر مواردی هستند که به سبب داغ شدن موتور خودرو رخ میدهند و در نهایت امر میتوانند موجب کم آبی رادیاتور خودرو شوند .

 

4 . برخی عوامل نیز وجود دارد که به سبب کم کاری کردن راننده برای خودرو به وجود می آید و رسیدگی نکردن راننده به خودرو میتواند باعث بروز مشکلاتی همچون کم شدن آب رادیاتور خودرو شود . یکی از این موارد عدم استفاده از ضد یخ می باشد که مایع ای بسیار مهم برای خودرو می باشد که در شرایط مختلف میتواند از خودرو و قطعات خودرو محافظت کند .  همچنین از دیگر دلایلی که میتواند موجب کاهش سطح آب رادیاتور شود میتوان به نشتی آب از لوله و اتصالات رادیاتور , هواگیری نکردن آن , نشتی آب از بخاری خودرو اشاره کرد .

 چگونه متوجه کم شدن آب رادیاتور شویم ؟

چگونه متوجه کم شدن آب رادیاتور شویم ؟

به طور طبیعی و معمول پس از گذشت بازه زمانی یک ماه الی یک ماه و نیم , خالی شدن نیمی از سطح مخزن طبیعی است و برای این سطح جای برای نگرانی وجود ندارد اما اگر در این بازه زمانی متوجه کم شدن بیش از حد آب رادیاتور شدید , نیاز است که برای حل کردن این مشکل اقدام کنید . همچنین روش های مختلفی برای تشخیص کم آبی رادیاتور وجود دارد که یکی از رایج ترین و ساده ترین آن ها روشن شدن چراغ چک آب رادیاتور و بالا رفتن دمای آب می باشد که این چراغ بر روی صفحه جلوی داشبورد خودرو قرار گرفته است که میزان دمای موجود را نشان میدهد . در صورتی که متوجه بالارفتن بیش از حد دمای موجود شدید , احتمال کاهش آب در رادیاتور وجود دارد که در این مواقع بهتر است که خودرویتان را خاموش کنید .