ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
در چه زمانی باید صفحه کلاچ را تعویض کنیم؟
نویسنده : Melika Piri

در چه زمانی باید صفحه کلاچ را تعویض کنیم؟

 

به طور معمول تمام رانندگان و حتی افرادی که رانندگی نمیکنند احتمالا کلمه کلاچ یا صفحه کلاچ به گوششان خورده است و یا حتی با آن به صورت کامل آشنا هستند. در واقع صفحه کلاچ عضوی از قطعات جلوبندی و موتور خودرو میباشد که نقش بسیار مهم و حیاتی ای در خودرو دارد , در واقع وظیفه این قطعه , قطع و وصل کردن انتقال نیرو میباشد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر با این قطعه آشنا شویم.

 

صفحه کلاچ چیست؟

همانطور که در کمی پیش گفته شد , صفحه کلاچ یکی از قطعات موتور و جلوبندی خودرو میباشد که وظیفه آن انتقال نیرو و همچنین قطع کردن نیرو میباشد که در هر زمانی که مایل به قطع کردن انتقال نیرو باشید میتوانید با استفاده از صفحه کلاچ این کار را انجام دهید . صفحه کلاچ نیز مانند اکثر قطعات خودرو , دارای قطعات مختلفی مانند بلبرینگ کلاچ , شاخک ها, صفحه دنده و... میباشند که این قطعات کمک میکنند تا خودرو بتواند حرکت کند وهمچنین بتواند اقدام به عوض کردن دنده کند .

 صفحه کلاچ چیست؟

زمان تعویض صفحه کلاچ  در چه موقع ای میباشد؟

صفحه کلاچ نیز مانند اکثر قطعات داخل خودرو مصرفی میباشد و پس از مدتی دچار فرسودگی و ساییدگی میشود که باید اقدام به تعویض آن کرد که ساییدگی صفحه کلاچ وابسته به نوع رانندگی شما میباشد و طول عمر آن در واقع به شما و رانندگی ای که میکنید بستگی دارد. به طور معقول باید صفحه کلاچ هر 50 تا 60 هزارکیلومتر تعویض شود و این نیز به رانندگی شما بستگی دارد برای مثال این عدد برای افرادی که در شهر های شلوغ و پر تردد رفت و آمد دارند و اغلب ساعت های روزشان در ترافیک سپری میشود این عدد به 30 تا 40 هزار کیلومتر میرسد که پس از گذشت این مسافت باید اقدام تعویض صفحه کلاچ کنید و اگر مسیرتان اغلب در اتوبان ها میباشد و زیاد از کلاچ استفاده نمی کنید, این عدد میتواند به 70 تا 80 هزار کیلومتر نیز برسد. در این بین روش هایی وجود دارد که با به کار گیری آن ها میتوانید متوجه شوید که نیاز به تعویض صفحه کلاچ هست یا خیر. در ادامه با ما همراه باشید تا به این روش ها بپردازیم.

 

1 . یکی از بهترین راه های تشخیص برای زمان تعویض صفحه کلاچ این امر است که هنگامی که با خودرو در حال حرکت هستید, با سرعت 20 الی 30 کیلومتر, خودرو را در دنده 4 قرار دهید و سپس پس از این کار پدال گاز را تا انتها بفشارید. اگر خودرویتان به طور آنی شتاب زیادی گرفت به این معناست که زمان تعویض آن فرا رسیده و اگر هنگام این کار خودرو زوری برای شتاب گرفتن نداشت و همچنین موتور خودرو از خود صدا تولید کرد به این معناست که نیاز به تعویض صفحه کلاچ نیست و این قطعه در خودروی شما سالم است.

 

2 . اگر به هنگام بالا رفتن از سربالایی خودروی شما باعث افت نیرو شود و توان بالا رفتن از سربالایی را نداشته باشد, به این معناست که صفحه کلاچ خودروی شما تمام شده و باید اقدام به حل این مشکل کنید.

 زمان تعویض صفحه کلاچ  در چه موقع ای میباشد

3 . یکی دیگر از روش هایی که میتوان فهمید که زمان تعویض صفحه کلاچ رسیده یا خیر , به هنگام دنده عقب گرفتن و همچنین دنده 1 میباشد که اگر این دو کار به سختی صورت بگیرد , این احتمال وجود دارد که صفحه کلاچ دچار مشکل شده باشد و همچنین گاهی این مشکل ربطی به صفحه کلاچ ندارد و منبع این سختی در این دو عمل, تمام شدن روغن گیربکس در خودرو باشد.

 

4 . روش دیگر برای تشخیص برای تعویض صفحه کلاچ این امر است که خودرو در حالت ثابت باشد و پس از آن خودرویتان را در دنده 2 قرار دهید و سپس شروع به گاز دادن  کنید , پس از این عمل اگر خودرویتان خاموش شد به این معناست که نیاز به تعویض نیست و اگر خودرو از حالت ثابت خارچ شود و حرکت کند به این معناست که زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده.

 

چه عواملی موجب خراب شدن صفحه کلاچ میشود؟

گاهی عواملی در خودرو هستند که شاید از نظر ما ساده بی آیند اما موجب آسیب دیدن خودرو میباشند که در مقاله ای با عنوان " 8 اشتباه در رانندگی که به خودرو آسیب میرساند " با برخی از آنها آشنا شده ایم گاهی برخی اشتباهات در رانندگی وجود دارند که باعث خرابی قطعه ای مهم میشوند که در ادامه به برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

 

1 . انتخاب دنده اشتباه

گاهی اشتباه در دنده میتواند موجب خرابی صفحه کلاچ خودرویتان شود برای مثال یکی از مسیر های مهم که تعویض دنده اشتباه در آن میتوان زمینه ای برای خراب شدن صفحه کلاچ باشد, در سراشیبی ها و سر بالایی ها میباشد, پس حتما در انتخاب دنده دقت کنید.

 

2 . تعویض نادرست دنده

یکی از کارهای واجبی که هنگام تعویض دنده باید انجام دهید , فشار دادن کلاچ خودرو تا انتها میباشد که در غیر این صورت صفحه کلاچ خودرویتان دچار آسیب میشود . تعویض درست دنده و تا انتها فشار دادن کلاچ خودرو میتواند در عمر صفحه کلاچ موثر باشد و نگذارد در زمان کمی مجبور به تعویض صفحه کلاچ خودرویتان شوید.

 چه عواملی موجب خراب شدن صفحه کلاچ میشود

3 . شتاب بالا در رانندگی

شتاب بالا در خودرو باعث آسیب های مختلفی به قطعات خودرو میشود که میتواند به صفحه کلاچ نیز آسیب برساند و کسانی که رانندگی پر شتابی دارند طبیعتا صفحه کلاچ آن ها دچار مشکل شده و بدون نقص نیست.

 

4 .  ترافیک های طولانی

ترافیک های سنگین یکی از دلایلی اند که میتواند موجب خرابی زودرس صفحه کلاچ شوند زیرا شما برای این که خودرویتان را کنترل کنید مجبورید کلاچ را به مدت طولانی ای بفشارید و این امر میتواند دلیلی برای آسیب دیدن صفحه کلاچ در خودرو باشد.

 

علائم خرابی صفحه کلاچ چیست؟

همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد , صفحه کلاچ قطعه ای بسیار مهم در خودرو به شمار میرود و طبیعتا در صورت خرابی این قطعه برخی بعضی از کار ها در هنگام رانندگی دچار مشکل میشوند . در ادامه علائمی که در صورت خراب شدن صفحه کلاچ خودرو پدید می آیند را نیر خواهیم گفت.

 

1 . سفت بودن پدال کلاچ خودرو

یکی از اصلی ترین علائمی که خودرو در هنگام خراب بودن صفحه کلاچ از خود نشان میدهد, سفت بودن پدال کلاچ میباشد که در صورت مشاهده سفتی کلاچ , باید به فکر تعویض صفحه کلاچ خودرویتان باشید.

 علائم خرابی صفحه کلاچ چیست

2 . درست جا نرفتن دنده

یکی دیگر از نشانه هایی که نشان میدهد که صفحه کلاچ دچار مشکل شده درست جا نرفتن دنده و همچنین سخت شدن آن است.

 

3 . به لرزش در آمدن خودرو

هنگامی که خودرویتان را روشن میکنید و اقدام به حرکت میکنید, در هنگام حرکت اتاقک خودرو شروع به لرزیدن میکند که این نشانه خرابی صفحه کلاچ میباشد و باید به فکر تعویض آن باشید.

 

4 . نا متعادل بودن دور موتور و سرعت

دیگر نشانه هایی که میتوان تشخیص داد که صفحه کلاچ خودرو به مشکل خورده , بالا رفتن دور موتور به هنگامی که سرعت به نسبت آن بالا نرود , این امر میتواند یکی از علائم خراب شدن صفحه کلاچ را به شما هشدار دهد.

 علائم خرابی صفحه کلاچ چیست

مطلب آخر

طبیعتا نوع رانندگی در خودرو تاثیر بسزایی در طول عمر خودرو و قطعات خودرو را دارد و گاهی رانندگی درست میتواند حتی عمر مفید قطعات و همچنین خودرو را افزایش دهد پس سعی کنید با خودرویتان مهربان باشید و به شیوه درست رانندگی کنید تا آسیبی به خودرو وارد نشود.