ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علت خام سوزی در خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علت خام سوزی در خودرو چیست؟

 

 

خام سوزی چیست؟

گاهی اوقات بدون این که متوجه شوید مصرف بنزین به شدت افزایش میابد و پشت سر این آمر آمپر خودرو به سمت E نزدیک میشود. وقتی که این امر صورت گیرد از اگزوز خودرو  بوی بنزین قابل استشمام است. به این حالتی که در خودرو ایجاد میشود خام سوزی میگویند . این امر زمانی اتفاق می افتد که بنزین خودرو به خوبی با اکسیژن ترکیب نشود و این امر موجب میشود تا بنزین بدون هیچ سوختن و تغییری از اگزوز خارج شود و علت بوی بنزینی که از اگزوز به استشمام میرسد درواقع این امر است . نکته ای که قابل ذکر است این امر است که گاهی خام سوزی میتواند منجر به کوپ کردن موتور شود. نکته دومی که وجود دارد این امر است که خام سوزی در خودروهای انژکتوری خیلی کمتر به چشم میخورد زیرا خودروهای انژکتوری میزان بنزینی که ارسال میشود را اندازه گیری میکنند.

 خام سوزی چیست

علائم خام سوزی در خودرو چیست؟

درواقع خام سوزی فقط با علائم خارج شدن بنزین از اگزوز خودرو خود را نشان نمیدهد . علائم دیگری هستند که با توجه به آنها میتوانید متوجه شوید که خودرو به خام سوزی افتاده یا خیر مانند :

 

1 . اگر متوجه دود سفید از خودرویتان شدید میتوانید شک را بر این امر بگذارید که خودرویتان به خام سوزی افتاده است.

2 . همانطور که بیان شد بوی بنزین از اطراف اگزوز خودرو یکی از شایع ترین علائمی است که خودرو به هنگام خام سوزی از خود به نمایش میگذارد.

3 . یکی از دلایلی که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو میشود , خام سوزی خودرو میباشد که در صورت روشن شدن ممکن است علت آن خامم سوزی باشد.

4 . علائمی دیگر از خودرو به هنگام خام سوزی , نامنظم کار کردن موتور خودرو به هنگام درجا زدن میباشد که در هنگام دیدن این علائم میتوانید متوجه شوید که خودرویتان به خام سوزی افتاده است.

5 . اگر بر روی شمع های موتور خودرو دوده ببند میتواند علائمی از به خام سوزی افتادن خودرو باشد.

6 . یکی دیگر از اصلی ترین علائمی که خودرو به هنگام خام سوزی از خود به نمایش میگذارد مصرف بیش از حد بنزین میباشد.

 علائم خام سوزی در خودرو چیست

چه دلایلی که موجب خام سوزی میشود؟

دلایلی در خودرو هستند که منجر به این مشکل در خودرو میشوند که در ادامه به آنها میپردازیم

 

1 . مختل شدن عملکرد سیستم اگزوز

در صورت خرابی سیستم اگزوز مشکلات بسیاری میتواند برای خودرو پدید آید همانند به وجود آمدن خطا به هنگام عملکرد سیستم پاشش سوخت به داخل موتور خودرو و علاوه بر آن میتواند دلیل برای افزایش مصرف سوخت و بنزین شود. نتیجه این امر برای خودرو خام سوزی میباشد که با خرابی این سیستم خودرویتان میتواند خام سوزی را تجربه کند. برای جلوگیری از این امر برای اطمینان همیشه از سلامت سیستم اگزوز خودرویتان مطمئن شوید تا در مدت زمان کم مشکلات بزرگی برای خودرویتان به وجود نیاید.

 

2 . خرابی سنسور اکسیژن

محل قراری گیری سنسور اکسیژن در خودرو بر روی منفولید دود خودرو میباشد که وظیفه آن تنظیم نمودن نسبت هوا به اکسیژن می باشد و همچنین علاوه بر این امر وظیفه دارد تا میزان اکسیژنی که سوخته نشده در اگزوز را نیز اندازه گیری کند که درواقع این امر در مصرف سوخت امری بسیار تاثیر گذار میباشد. درصورت خرابی این قطعه بسیاری از عملکرد های خودرو از جمله پاشش سوخت از طریق انژکتورها یا ارسال نادرست داده ها به کنترل مرکزی خودرو , به مشکل بر میخورند و میتوانند دلیلی برای به وجود آمدن خام سوزی در خودرو باشد.

سنسور اکسیژن در خودرو 

 

 

3 . اختلال در سیستم انژکتور

همانطور که در مقاله ای با عنوان " علائم خرابی انژکتور چیست؟ " با سیستم انژکتور به خوبی آشنا شدیم که یکی از علائم خرابی آن خام سوزی میباشد به این شکل که در صورت عملکرد نادرست انژکتورها موجب میشوند تا بنزین را بیشتر از حد نیاز به داخل سیلندرها بپاشند که این امر نتیجه ای جز برهم خوردن نسبت سوخت و هوا ندارد که نتیجه تمامی این ها خام سوزی بنزین از طریق اگزوز خودرو می باشد.

 

4 . ایجاد خلل در سیستم جرقه زنی

این قسمت از بخش های مختلفی تشکیل شده که خرابی هر کدام از این بخش ها میتواند مشکل ساز باشد که نام این بخش ها , شمع , کویل و وایر و ... میباشد. درصورت خرابی این قسمت مشکلاتی از نظیر ریپ زدن خودرو که در مقاله ای به صورت جداگانه به آن پرداخته ایم و همچنین در صورت خرابی این سیستم با اتفاقات و عملیاتی که رخ میدهد موجب میشود تا بنزین به صورت کامل نسوزد و که نتیجه این امر خام سوزی در خودرو می باشد.

سیستم جرقه زنی در خودرو

چگونه از خام سوزی در خودرو جلوگیری کنیم؟

برای اینکه از خام سوزی در خودرو جلوگیری کنیم لازم است مواردی ساده را رعایت کنیم که علاوه بر اینکه از خام سوزی در خودرو جلوگیری میکنید موجب عملکرد بهتر قطعات دیگر در خودرو میشود. برای این امر لازم است که خودرویتان را در زمان مشخص سرویس کنید که مقاله ای در این باب به نام " سرویس کردن خودرو شامل چه مواردی میشود؟ " پرداخته ایم که میتوانید آن را در سایت جی بی تایر مطالعه کنید. علاوه بر آن تعویض نمودن قطعات مهمی همچون شمع ها و وایرهای خودرو که میتواند به راحتی در صورت خرابی موجب خام سوزی خودرو شوند و با استفاده مکمل سوخت میتوانید از این امر جلوگیری کنید . توصیه دیگری که داریم این امر است که اگر هر گونه مشکل در سنسور اکسیژن یا سیستم اگزوز و همچنین سیستم جرقه زنی مشاهده نمودید برای رفع عیب آن هرچه سریع تر پیش قدم شوید تا باعث مشکل در خودرویتان نشود.