ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
فیلر گیری در خودرو چه کاربردی دارد؟
نویسنده : Melika Piri

فیلر گیری در خودرو چه کاربردی دارد؟

 

یکی از مهم ترین اقداماتی که تعمیرکار وظیفه دارد برای خودرو انجام دهد فیلر گیری در خودرو است. شاید از خود بپرسید که فیلر گیری برای چه مهم است و برای چه کاری استفاده میشود که باید در جواب این سوال بگوییم که هنگامی که پیشرانه خودرو شروع به کار میکند از آنجایی که تمام قطعاتی که در آنجا موجود اند از جنس فلز هستند, پس از این که دما در آن قسمت بالا میرود فلز های موجود در آن قسمت دچار انسباط میشوند و این عمل منجر به تغییر اندازه آن ها میشود . همچنین لازم به ذکر است که به این دلیل که در داخل موتور دمای بسیار بالایی وجود دارد موجب تغییر اندازه قطعات فلزی ای چون سوپاپ ها میشود که در صورت تغییر اندازه سوپاپ ها , ممکن است عملکرد موتور خودرو مختل شود و به خوبی به وظایف خود عمل نکند.

 

فیلر گیری چیست؟

در اصل کلمه فیلر به معنای یک ابزار مکانیکی میباشد که دارای ورقه ها با اندازه و ضخامت های مختلف می باشد که با به کار گیری آنها میتوان فاصله بین قطعات داخلی موتور خودرو را نسبتا به طور دقیق متوجه شد و اما خود عمل فیلر گیری این است که محدوده انعطاف پذیری و لقی سوپاپ ها و همچنین انگشتی های درون خودرو را تنظیم کند. همانطور که در کمی پیش به عملی که فیلر گیری اشاره شد, با عمل فیلر گیری میتوان از تغییر اندازه قطعاتی که در اثر گرما دچار انسباط میشوند جلوگیری کرد و با فیلر گیری میتوان سوپاپ ها را در جای معین برای نشستن تنظیم کرد . لازم به ذکر است که برخی خودرو ها به جای فیلر , دارای شیم هستند که فرق چندانی با فیلر ندارد و دقیقا همان عملی را که فیلر انجام میدهد را ارائه میدهد.

 فیلر گیری چیست؟

اهمیت فیلر گیری در خودرو چیست؟

نوع عملکرد سوپاپ ها در خودرو بسیار در عملکرد خودرو تاثیر دارد و خلاصی بیش از حد سوپاپ ها نشانه دیر باز شدن سوپاپ ها میباشد و همچنین کم بودن خلاصی سوپاپ ها نیز بیانگر دیر بسته شدن سوپاپ ها است که این دو عمل برای سوپاپ ها خوب نیست و بیانگر عملکرد نادرست سوپاپ ها در خودرو میباشد. این دو شرایط دیر باز یا بسته شدن سوپاپ ها میتواند عملکرد خودرو و همچنین موتور خودرو را مختل کند و از کیفیت کارایی موتور خودرو بکاهد و علاوه بر این ها میتواند موجب تولید صدا از موتور خودرو نیز شود . معایبی که در صورت کم بودن خلاصی سوپاپ ها به وجود می آید میتواند باعث شود تا دمای موتور در هنگام عبور از سربالایی شود .

 

 در چه زمانی باید فیلتر گیری صورت گیرد؟

اغلب در گذشته به دلیل این که از آلیاژ های بی کیفیت و نامرغوب برای سیت سوپاپ ها و قطعات و اجزا داخلی سوپاپ ها استفاده میشد نیاز بود تا فیلر گیری به صورت دوره ای در زمان های مشخصی برای سوپاپ ها و اجزای آن صورت گیرد. با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت در صنعت خودروسازی , بسیاری از قطعات سوپاپ حذف شده و دیگر از آلیاژ های بی کیفیت برای خودرو استفاده نمیشود و به دلیل مرغوب بودن آلیاژ ها در زمان حال خودرو به جز موارد استثنا که وجود دارد نیاز به فیلر گیری ندارد.

  در چه زمانی باید فیلتر گیری صورت گیرد

نشانه فیلر گیری خوب چیست؟

 دلایل مختلفی وجود دارد تا مانع از فیلر گیری خوب در خودرو شود که یکی از این دلیل ها میتواند نداشتن تجربه کافی تعمیرکار باشد که نمیتواند این عمل را به خوبی انجام دهد و متاسفانه برخی از تعمیرکار ها بدون درنظر گرفتن استاندارد هایی که کارخانه سازنده قطعات و خودرو تعیین کرده , از دو یا یک فیلر استفاده میکنند و ممکن است این امر موجب مشکل در خودرو شود و گاهی نیز ممکن است فیلر گیری در زمان و تایم مناسبی صورت نگیرد.

از نشانه هایی که مشخصه یک فیلر گیری خوب است میتوان به خروجی درست و یکنواخت اگزوز خودرو اشاره کرد و دیگر علامت فیلر گیری خوب در خودرو صدای نرم و یکدست و درست سوپاپ های خودرو باشد.

 

در چه زمانی خودرو نیاز به فیلر گیری دارد؟

1 . پس از این که اقدام به تعویض سیلندر های خودرویتان میکنید , لازم است که عمل فیلر گیری را در خودرو انجام دهید.

 

2 . گاهی اوقات سیستم خنک کننده خودرو وظیفه خود را به درستی انجام میدهد اما موتور خودرو بیش از حد داغ است و باید در این شرایط اقدام به فیلر گیری کنید.

 در چه زمانی خودرو نیاز به فیلر گیری دارد؟

3 . اگر با خودرویتان تصادفی سنگین داشتید که موجب شده به موتور خودرویتان ضربه بخورد , یکی از اقدامات لازم برای خودرویتان عمل فیلر گیری میباشد.

 

4 . اگر در فصل سرما متوجه دیر روشن شدن خودرویتان شدید خودرویتان را باید فیلر گیری کنید , لازم به ذکر است که دلایل بسیاری هستند که در فصل زمستان موجب دیر روشن شدن خودرو میشود و گاهی ممکن است فیلر گیری برای مشکلتان راه حل نباشد.

5 . اگر متوجه صدای غیرعادی در سوپاپ های خودرویتان شدید باید اقدام به فیلر گیری کنید.