ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
درجا کار کردن خودرو با چه آسیب هایی همراه است؟
نویسنده : Melika Piri

درجا کار کردن خودرو با چه آسیب هایی همراه است؟

 

 

احتمالا شما اصطلاح گرم کردن خودرو در روز های سرد زمستان شنیده اید که افراد برای این کار خودرو را روشن میکنند و آن را بی حرکت میگذارند تا به اصطلاح خودرو گرم شود. در این باره بحث بسیار است که آیا گرم کردن خودرو یا درجا کار کردن خودرو کار درستی است یا خیر که اغلب بر این باور هستند که خودرو در روز های سرد درجا کار کند تا اماده برای حرکت شود و حتی برخی افراد برای سرعت بخشیدن به این کار خودرو را در حالت درجا قرار می دهند و پدال گاز را فشار میدهند و بر این باور هستند که با انجام ندادن این کار خودرو در هوای سرد قادر نیست عملکرد درستی از خود نشان دهد. با ما در این مقاله همراه باشید تا به درجا کار کردن خودرو در شرایط و زمان های متفاوت بپردازیم و متوجه آسیب های آن در خودرو شویم.

 

درجا کار کردن خودرو در ترافیک

طبیعتا حداقل یکبار برای تمام رانندگان خودرو پیش آمده که در ترافیک های سنگین درجا کار کند که این امری شایع در بین رانندگان می باشد. لازم به ذکر است اغلب افراد بر این باور هستند که در این شرایط میتواند آسیبی بزرگتر از آسیبی که درجا کار کردن به خودرو وارد میکند را پدید آورد اما باید بگوییم که این باور غلط است و هنگامی که خودرو در ترافیک درجا کار کند دچار مشکلاتی از قبیل افزایش مصرف سوخت میشود زیرا در این نوع شرایط خودرو بیشتر از حد معمول سوخت مصرف میکند که این امر علاوه بر این که برای خودرو مضر است , موجب آلودگی هوا نیز میشود. اگر شما جز افرادی هستید که در ترافیک های سنگین خودرویشان درجا کار میکند , پیشنهاد میکنیم که به جای درجا کار کردن خودرو , خودرویتان را خاموش کنید زیرا آسیب دیگری که در جا کار کردن خودرو میتواند به خودرویتان وارد کند , آسیب رساندن به پیشرانه های خودرویتان است.

 درجا کار کردن خودرو در ترافیک

 درجا کار کردن خودرو به هنگام برگشتن از سفر

دسته ای از افراد بر این باور اند که هنگامی که از سفر برمیگردند خودرو نیاز به استراحت دارد که این استراحت برای موتور خودرو با درجا کار کردن آن تکمیل میشود و برای همین امر وقتی سفرشان تمام میشود به هنگام پارک خودرو را چند دقیقه ای به حالت درجا قرار میدهند ام لازم به ذکر است که این کار نتیجه ای جز بالا رفتن دمای موتور ندارد و شرایط استراحت را برای خودرو محیا نمیکند.

 

 درجا کار کردن خودرو در ابتدای صبح

یکی از شایع ترین رفتار که برای برخی از رانندگان عادت نیز شده , درجا کار کردن خودرو در ابتدای صبح می باشد که این اغلب رانندگان در فصل سرما این کار را انجام میدهند. همانطور که در مطالب بالاتر نیز اشاره شد برخی افراد نیز معتقد هستند که علاوه بر اینکه خودرو در صبح های سرد زمستانی در حالت درجا قرار دهند ,  برای سرعت بخشیدن به عملیات گرم شدن خودرو پدال گاز را نیز می فشارند که در خودروهای بنزینی این طرز فکر به طور کل رد میشود و لازم به ذکر است که با پیشرفت خودروسازی دیگر خودروها نیاز به عمل گرم کردن ندارند و درجا کار کردن خودرو در ابتدای صبح و همچنین فشردن پدال گاز برای سرعت بخشیدن به گرم شدن خودرو عملی بیهوده میباشد زیرا خودروهای جدید سیستم پاشش سوخت به صورت انژکتوری می باشد و همچنین کامپیوتر خودرو یا همان ECU  میزان سوخت را برای موتور تنظیم میکند.

  درجا کار کردن خودرو در ابتدای صبح

علت آسیب هایی که در حالت درجا به خودرو وارد میشود

طبیعی است که هنگام درجا کار کردن خودرو به برخی از قطعات فشار وارد شود و باعث شود که خودرو در برخی از شرایط نتواند از خود عملکرد مطلوبی نشان دهد. با ما در این قسمت همراه باشید تا به این آسیب ها بپردازیم.

 

1 . آسیب دیدن سیستم اگزوز در خودرو

امری طبیعیست که هنگامی که خودرو در حالت درجا قرار دارد شرایط آن با خودروی درحال حرکت تفاوت داشته باشد برای همین امر خودروای که در حالت درجا کار میکند نسبت به خودروای که در حال حرکت است گازهای سمی و آلاینده بیشتری تولید میکند که نتیجه این امر آسیب دیدن کاتالیزور های داخل سیستم اگزوز میشود و همچنین موجب استهلاک آنها میشود.

 

2 . فشار زیاد بر روی سیستم برقی خودرو

زمانی که خودرو در حالت درجا قرار داشته باشد فن های خنک کننده خودرو مجبور هستند که به صورت مستمر به فعالیت های خود ادامه بدهند و نکته لازم به ذکر این امر است که فن های خودرو جزء پر مصرف ترین قطعاتی الکتریکی هست که در خودرو موجود است که هنگامی که خودرو در حالت درجا قرار داشته باشند این فن های پر مصرف مجبور به فعالیت هستند که نتیجه این فعالیت , فشار آمدن به سیستم برقی و همچنین باتری و دینام می باشد.

 سیستم برقی خودرو

3 . کاهش عمر فن های خنک کننده خودرو

همانطور که در کمی قبل بیان شد , فن های خودرو در حالت در جا بودن خودرو باید فعالیت کنند تا دمای مطلوب را پدید بیاورند که این فعالیت مستمر میتواند موجب کاهش طول عمرو همچنین آسیب دیدن فن های خنک کننده در خودرو شود.

 

4 . داغ شدن بیش از حد سیلندرها

هنگامی که خودرو به صورت درجا کار کند , هوایی که درون محفظه کاپوت جریان دارد کاهش پیدا میکند که نتیجه این امر بالا رفتن دمای سیلندرها است که این امر میتواند به واشر سرسیلند نیز آسیب برساند.