ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
شناسایی ایرادات خودرو توسط دستگاه دیاگ
نویسنده : Melika Piri

شناسایی ایرادات خودرو توسط دستگاه دیاگ

 

 

یکی از پیشرفت هایی که خودروسازان در زمینه عیب یابی خودرو دست یافته اند عملیات خطایابی یا همان دیاگ زدن می باشد که در گذشته برای تشخیص خطا لازم بود برای عیب یابی موتور خودرو باز شود تا بتوان مشکل به وجود امده را از درون آن استخراج نمود اما امروزه با دستگاه دیاگ نیازی به این کار نیست . دیاگ دستگاهی برای خطا یابی می باشد که مخفف کلمه Diagnostig است , این دستگاه وظیفه دارد تا عملیات و دستورات کامپیوتر خودرو را دریافت کند و آن ها را آزمایش کند و در صورت پیدا کردن خطا آن را اعلام کند . درواقع دستگاه خطا یابی دیاگ خودرو, وسیله ای برای خطایابی از کامپیوتر خودرو می باشد که میتواند مشکلات کامپیوتر خودرو را به صورت یک کد خطا یا به صورت یک ارور نمایش دهد و از مزیت این قطعه میتوان گفت که این قطعه میتواند به طور دقیق به ما بگویید که خودرو به چه مشکلی بر خورده تا بتوان آن مشکل را در خودرو رفع نمود . با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر با این دستگاه آشنا شویم .

 

دیاگ چیست و چگونه کار میکند ؟

همانطور که در مطالب بالاتر مطالعه نمودید , دیاگ وسیله ای است که با کمک گرفتن از آن مشکلات خودرو به راحتی قابل شناسایی است و این مشکلات در این دستگاه به صورت نرم افزاری نمایش پیدا میکند که امروزه بیشتر تعمیرکاران از این دستگاه برای پیدا کردن ایراد خودرو ها استفاده میکنند تا بتوانند روند تعمیر خودرو را سریع تر پیش ببرند . همچنین این قطعه زمانی که یک تعمیرکار نمیتواند متوجه ایراد خودرو شود میتواند برای او کمک بزرگی باشد . درواقع این دستگاه دارای نرم افزاری است که میتواند تمام سیستم های خودروهارا پوشش دهد که به این وسیله میتوان تمام خودروها را عیب یابی کرد . همچنین لازم به ذکر است که دیاگ ها در خودروها با هم تفاوت دارند و یکسان نیستند که همانطور که بیان شد , از آن ها برای عیب یابی خودروها توسط تعمیرکاران خودرو استفاده میشود .

دیاگ چیست و چگونه کار میکند ؟

خوشبختانه دستگاه دیاگ خودرو یا دستگاه خطایاب دستگاهی است که تعمیرکاران خودرو به راحتی میتوانند از ویژگی های آن بهره ببرند و استفاده از ان کار سختی نیست و برای استفاده از این دستگاه نیاز به پرداخت هزینه بالایی نیست و درواقع میتوان گفت که با استفاده از دستگاه دیگ علاوه بر صرفه جویی در زمان به علت پیدا شدن سریع خطا , میتوان در هزینه ها نیز صرفه جویی کرد . تعمیرکاران برای این که بتوانند از دستگاه دیاگ استفاده کنند , در مرحله اول نیاز است که دستگاه را به خودرو متصل کنند و علاوه بر آن نیاز به یک لپتاپ دارند که بتوان از طریق یک کابل به ECU خودرو متصل شوند و عملیات خطایابی را انجام دهند . همانطور که در مقاله هایی که در سایت جی بی تایر بارگذاری شده, بارها درمورد سنسورها در خودرو و نحوه کار و وظیفه آنها پرداخته ایم و همچنین لازم به ذکر است که تمامی قطعات خودرو از سنسور برخوردار هستند تا بتوانند اطلاعات مناسبی را از طریق این سنسور ها به کامپیوتر خودرو انتقال دهند و به همین سبب با دستگاه دیاگ خودرو میتوان در مرحله اول متوجه خرابی یا اشکال در سنسورهای خودرو شد .

کاربرد دستگاه دیاگ

چه اشکالاتی در دیاگ قابل شناسایی است ؟

دستگاه دیاگ درواقع میتواند بیشتر خطا در خودرو ها را شناسایی کند و این شناسایی اغلب در خودروهایی که از فناوری های جدید تر بهره میبرند بیشتر است و دستگاه دیاگ میتواند در خودروهای مدرن مشکلات زیادی از خودرو را به دلیل وجود سنسورها با فناوری های پیشرفته را شاناسایی کند اما به طور کل دستگاه دیاگ میتوان خطاهایی همچون مشکلات برقی , سنسورها , گیربکس , سرعت خودرو, دور موتور , گشتاور موتور , سرعت فن موتور , استپر موتور , ولتاژ باتری , دمای آب موتور , وضعیت ترموستات ورودی کولر , زمان و وضعیت پاشیدن سوخت از انژکتورها , وضعیت جعبه دنده , وضعیت سیستم تهویه , ولتاژ سنسور اکسیژن , زمان شارژ کویل ها , وضعیت سیستم کنترل آلودگی هوا , ولتاژ دریچه زاویه کولر , درصد شیر برقی کنیستر , فشار و دمای هوای ورودی به منیفولد و .. را شناسایی کند .

 چه اشکالاتی در دیاگ قابل شناسایی است ؟

در چه زمانی خودرو به دیاگ زدن نیاز دارد ؟

اگر شما هنگام رانندگی با خودرویتان متوجه شوید که خودرو عملکردی مانند اغلب اوقات ندارد یا عملکرد طبیعی ندارد یا هنگام رانندگی متوجه لرزش خودرو شدید نیاز است که از دستگاه دیاگ استفاده کنید تا عملیات تنظیم موتور انجام شود . موراد دیگری که در صورت مشاهده آنها نیاز به دیاگ زدن میباشد به این شکل میباشد : لرزش خودرو , اختلال به هنگام تعویض دنده در خودرو , ریپ زدن خودرو , استارت ناقص خوردن خودرو , روشن شدن چراغ چک خودرو , مصرف سوخت بیش از حد و غیر عادی , پایین آمدن توان خودرو به هنگام رانندگی , ایجاد صدا به هنگام متوقف کردن خودرو و ترمز گیری .