ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
نحوه عملکرد پلوس در خودرو
نویسنده : Melika Piri

نحوه عملکرد پلوس در خودرو

 

همانطور که بارها در مقالات قبل گفته شده , خودرو از قطعات بسیاری تشکیل شده که وجود هر یک میتواند بر عملکر قطعات دیگرخودرو نیز تاثیر فراوارنی بزارد و نبود آن قطعه ها موجب دردسر و افت کیفیت خودرو میشود . پلوس نیز یکی از همان قطعه های ضروری در خودرو میباشد که یکی از اجزای مهم در سیستم جلوبندی خودرو میباشد که یکی مهم ترین قسمت ها از خودرو میباشد که وظیفه آن انتقال نیرو به چرخ های خودرو میباشد که از اهمیت بالایی در خودرو برخوردار است. در این مقاله با ما همرا باشید تا بیشتر با پلوس آشنا شویم.

 پلوس چیست

پلوس چیست؟

همان طور که در کمی قبل بیان شد , پلوس یکی از اجزا سیستم جلوبندی خودرو میباشد که وظیفه آن انتقال دادن نیرویی که توسط موتور خودرو تولید شده به گیربکس میباشد که پس از آن این نیرو توسط میل گاردن به دیفرانسیل خودرو انتقال پیدا میکند. در گذشته که از پلوس هایی استفاده  میشد که انتقال نیرو توسط ساچمه صورت میگرفت اما در پلوس های جدید انتقال قدرت توسط سه شاخه ای که درون پلوس قرار داده شده صورت میگیرد که میتوان گفت تنها تفاوتی که این دو نوع پلوس دارند , در نوع عملکردشان است.

 

اجزای پلوس در خودرو

این قطعه نیز مانند دیگر قطعات از اجزا و قطعاتی دیگر تشکیل شده که در کنار هم میتوانند عملکرد درستی از خود ارائه بدهند و هرکدام از آن ها تاثیر مهمی در به حرکت در آمدن خودرو دارد و نبود یکی از این قطعه ها ممکن است باعث بروز مشکل شود و همچنین این قطعات تاثیر مستقیمی بر سیستم جلوبندی خودرو میگذارند , که در ادامه به این قطعات خواهیم پرداخت.

 

1 . سرپلوس

سرپلوس یکی از مهم ترین قطعات پلوس میباشد که پلوس را به چرخ ها متصل میکند که که وظیفه آن انتقال نیرو در سیستم جلوبندی میباشد و همچنین سرپلوس برای چرخش پیچشی پلوس استفاده میشود به این صورت که در قسمت انتهای پلوس قسمتی به چرخ ها متصل میشود که حتما باید تحرک داشته باشد زیرا باید در هنگام عبور از جاده ها و یا به هنگام دور زدن باید عملکردی نرم داشته باشد تا آسیبی نبیند.

 

2 . مشعلی

محل قرار گیری سه شاخه ی پلوس میباشد و همچنین آن هارا به گیربکس و سیستم جلوبندی متصل میکند.

 

3 . گردگیر

این قطعه در سلامت سرپلوس تاثیر به سزایی دارد زیرا از کثیفی و گردوغبار در سرپلوس  جلوگیری میکند . گاهی کثیفی سرپلوس باعث خرابی میشود که گردگیر که به شکل مخروطی است تا حد ممکن از خرابی جلوگیری میکند و همچنین اگر خودرویتان را به سرویس های دوره ای ببرید ,سلامت این قطعه مورد بررسی قرار میگیرد.

 پلوس در خودرو

4 . سه شاخ

این قطعه نیز درون پلوس قرار دارد که  با چرخ ها و همچنین مشعلی سروکار دارد که در صورتی که این قطعه آسیب ببیند یا خراب شود باعث میشود به موتور ضربه های بسیاری وارد شود و همچنین در نهایت منجر به آسیب دیدن دسته موتور میشود.

 

5 . میل پلوس

میل پلوس قطعه  ای است که محل قرار گیری آن در دو سر پلوس قرار دارد و این قطعه موجب انعطاف مورد نیاز پلوس میشود.

 علت خرابی پلوس در خودرو

علت خرابی پلوس خودرو

پلوس ها میتوانند بنا به دلایل زیادی خراب شوند که طبیعتا خرابی آن ها عملکرد قطعات مربوط به خود را نیز کاهش میدهد و طبیعتا این برای خودرو امری خوب و خوشایند نیست , در این قسمت قصد داریم علت هایی که میتواند باعث خرابی پلوس ها شود را بازگو کنیم تا با توجه به آن ها میتوانید تاثیر بسزایی در طول عمر پلوس بگذارید.

 

1 . همانطور که در مطالب بالاتر به گردگیر که یکی از اجزای داخلی پلوس بود اشاره کردیم , یکی از دلایلی که میتواند باعث خراب شدن پلوس شود گردگیر است که در صورت پاره  شدن گردگیر است که در صورت خرابی آن پلوس ها کثیف میشوند و گرد غبار بر روی آن مینشیند و سبب آسیب دیدن سرپلوس میشود و در نهایت پلوس خودرو دچار مشکل  میشود و خراب میشود.

 

2 . دلیل دومی که موجب خرابی پلوس میشود استفاده نادرست از دنده میباشد به این صورت که در مسیرهای متفاوت با دنده ای که مناسب آن مسیر نیست حرکت کنید میتواند منجر به خرابی پلوس شود.

 

3 . اگر جز افرادی هستید که پی در پی ترمز میگیرد پیشنهاد ما به شما این است که این کار را کنار بگذارید زیرا میتواند باعث خرابی پلوس شود و همچنین اگر از ترمز دستی به شیوه درستی استفاده نکنید میتواند یکی از دلایلی باشد که مقدمات خرابی پلوس را به وجود بی آورد.

 

4 . اگر خودرویتان دچار مشکل شده و روشن نمیشود و میخواهید به وسیله هل دادن خودرویتان را روشن کنید باید بگوییم که این کار اشتباه است و موجب خراب شدن پلوس خودرو میشود.

 

5 . یکی دیگر ازمواردی که میتواند باعث خرابی پلوس شود , گیربکس کردن خودروهایی که وزن بیشتری از وزن خودرویتان را دارد , میباشد . همچنین این کار میتواند به جلوبندی خودرو نیز آسیب برساند.

 

6 . علت بعدی که موجب  خرابی پلوس میشود , رها کردن یکباره کلاچ میباشد که باعث آسیب میشود.

 علت خرابی پلوس

علائم خرابی پلوس

پلوس هم مانند قطعه های دیگر هنگام خرابی از خود علائم هایی نشان میدهد که با دیدن این علائم ها باید اقدام به حل مشکل کنید . یکی از علائمی که با دیدن آن ها میتوان فهمید که پلوس خراب شده به صدا در آمدن چرخ ها میباشد صدای تق تق مانند از خود تولید میکند . این نکته را در نظر داشته باشید که این صدا به هنگام دور زدن چرخ ها شنیده میشوند که نشانه خرابی سرپلوس میباشد. نشانه دیگری که میتواند به ما علامت دهد که پلوس خراب شده این میباشد که اگر با سرعت بالا در حال رانندگی باشید و متوجه لرزش دسته دنده یا اتاقک خودرو شدید, میتواند نشانه خرابی پلوس خودرو باشد. یکی دیگر از نشانه های خرابی پلوس این است که هنگامی که در حال گاز دادن هستید یا فشار پایتان را بر روی پدال گاز کم میکنید, صدایی تق مانند به گوش میرسد که این صدا میتواند یکی از نشانه های خرابی پلوس باشد.

 

 خرابی پلوس باعث چه اتفاقاتی میشود؟

پلوس نیز مانند تمام قطعات مهمی که در خودرو وجود دارند ممکن است خراب شود و اگر درصورت خرابی پلوس عکس العملی به آن نشان ندهید و اقدام به رفع مشکل پلوس نکنید , پلوس میتواند تاثیر بسیار بدی بر روی قطعات دیگری بگذارد و در نتیجه باعث آسیب دیدن آنها نیز شود که مواردی که در صورت خرابی پلوس ها به وجود می آید.

 

1 . یکی از رایج ترین مشکلاتی که در اثر خرابی پلوس برای خودرو به وجود می آید, قفل شدن چرخ ها میباشد که ممکن است بسیار خطر ساز شود.

 

2 . یکی دیگر از پیامد خرابی پلوس , آسیب دیدن گیربکس خودرو میباشد و حتی ممکن است قطعاتی که به گیربکس خودرو مربوط میشوند نیز تاثیر منفی ای در عملکرد آن ها پدید آید.

 

3 . خطرناک ترینن پیامدی که پلوس خودرو میتواند داشته باشد , تهدید جان سرنشینان خودرو میباشد به این طوری که خودرو میتواند از کنترل راننده خارج شود و باعث واژگونی خودرو و چپ کردن آن شود.