ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
رله استارت چیست و چه علائمی در خرابی دارد؟
نویسنده : Melika Piri

رله استارت چیست و چه علائمی در خرابی دارد؟

رله استارت قطعه ای مهم در خودرو که نقشی مهم در روشن شدن خودرو دارد . در واقع رله استارت قطعه ای است که وظیفه آن رساندن برق از باتری به آهن ربای استارت می باشد که موجب چرخیدن استارت میشود که در نهایت این عمل موجب روشن شدن خودرو میشود. درواقع اگر رله استارت فعال باشد استارت شروع به چرخیدن میکند که این امر موجب روشن شدن موتور خودرو میباشد. به طور کل خراب شدن این قطعه در کمتر خودرو ای به چشم می آید اما به هنگام خرابی میتواند عملکرد خودرو را مختل کند و به این نکته توجه داشته باشید که تمام قطعات خودرو عمری مشخص دارند و پس از  تمام شدن عمر مفید آن قطعه باید به دنبال قطعه ای جایگزین بود. با ما در این مقاله همراه باشید تا با این قطعه بیشتر آشنا شویم و به عوامل و نشانه هایی که موجب خرابی رله استارت میشوند اشاره کنیم.

 

رله استارت چیست؟

همانطور که بیان شد , رله استارت وسیله ای است که وظیفه انتقال برق از باتری خودرو به استارت خودرو را دارد تا خودرو بتواند روشن شود. همانطور که گفته شد این قطعه در واقع یک قطعه ای است که با برق سروکار دارد یا مولفه برق است که خرابی آن میتوانند برای خودرویتان دردسرساز باشد که در ادامه به نشانه هایی که بیانگر خرابی رله استارت هستند خواهیم پراخت.

 رله استارت چیست

نشانه های خرابی رله استارت در خودرو چیست؟

رله استارت نیز مانند قطعات دیگر خودرو به هنگام خرابی نمیتواند وظایف خود را به درستی همیشه انجام دهد و این امر موجب میشود تا عملکرد خودرو ضعیف شود و خودرو دچار برخی مشکلات شود . لازم به ذکر است که خرابی رله استارت علائمی مشابه با خرابی قطعات دیگری دارد که در صورتی که حس کردید رله استارت خودرویتان خراب شده , بهتر است که به یک تعمیرکار ماهر برای شناسایی این امر مراجعه کنید. مارا در این مقاله همراهی کنید تا به نشانه هایی که خودرو به هنگام خرابی رله استارت از خود به نمایش میگذارد اشاره کنیم.

 

1 . روشن نشدن خودرو

یکی از رایج ترین نشانه های خرابی رله استارت , روشن نشدن خودرو است . به این ترتیب که استارت میزنید اما خودرو واکنشی به استارت زدن شما نشان نمیدهد و این نکته را در نظر داشته باشید که این امر ممکن است به فرسودگی مدارها در خودرو مرتبط باشد که هرچقدر تلاش برای استارت زدن و روشن کردن خودرو کنید و کلید را بچرخانید , خودرو از خود عکس العمل نشان نخواهد داد و روشن نخواهد شد و اما اگر مشکل از مدارها باشد , پس از این که استارت زدید و کلید را چرخاندید خودرو از خود صداهایی تولید میکند.

 نشانه های خرابی رله استارت در خودرو چیست؟

2 . به وجود امدن صدا به هنگام استارت زدن

اگر به هنگام استارت زدن صدای تق تق مانند از خودرو به گوشتان خورد , این امر به باتری خودرویتان مربوط میشود ,به این علت که باتری از خود جریان کمی تولید میکند اما در برخی موارد شنیدن این صدا میتوان یکی از علائمی باشد که رله استارت به هنگام ناقص انجام دادن وظایف خود تولید میکند باشد. گاهی نیز ممکن است از خودرویتان به هنگام استارت زدن صدای کلیک مانند که صدای کلیک موس در کامپیوتر میدهد شنیده شود که در صورت شنیدن این صدا از خودرویتان به هنگام استارت زدن , باید به سلامت رله استارت خودرویتان شک کنید. اگر درباره صداهایی که از خودرو خارج میشود کنجکاو هستید و قصد دارید علت صداها در خودرویتان را کشف کنید پیشنهاد ما مطالعه مقاله " صداهایی که در خودرو نباید نادیده گرفته شوند! " می باشد.

 

3 . روشن ماندن رله استارت بعد از به کار افتادن موتور

طبیعتا افراد پس از این که اقدام به استارت زدن میکنند , پس از این که استارت زدن و کلید را چرخاندند یا دکمه استارت را فشردند , باید سوییچ یا دکمه را رها کنند. اگر پس از این امر جریان برقی که وجود دارد متوقف و قطع شود , موجب میشود تا برق استارت موتور نیزقطع شود. اگر این اتفاق نیفتاد و استارت روشن ماند به این معناست که رله استارت خودرو خراب شده که مشکل اصلی در اتصالات رله استارت می باشد که در مکانی بسته به هم متصل شده اند که این وضعیت برای رله استارت امری خطرناک می باشد و در صورتی به سرعت اقدام به حل این مشکل نکنید این امر موجب میشود تا استارت و مدار و انتقال فلای ویل آسیب ببیند.

 نشانه های خرابی رله استارت در خودرو چیست

4 . نامنظم استارت خوردن خودرو

یکی از رایج ترین علائمی که خودرو به هنگام خرابی رله استارت از خود به نمایش میگذارد , استارت نامنظم می باشد. استارت نا منظم به این صورت می باشد که گاهی به درستی کار میکند و استارت میخورد و اما گاهی برعکس این امر رخ میدهد و خودرو استارت نمیخورد و در واقع از خود کارایی نشان نمیدهد.  رله استارت مانند برخی از قطعات مهم محافظی بر روی خود در موتور ندارد که این امر موجب میشود تا در معرض گرد وغبار و همچنین گرما قرار گیرد که طبیعتا گرما و گرد وغبار میتوانند بر عملکرد رله استارت تاثیر به سزایی بگذارند.

 

عواملی که موجب خرابی رله استارت میشود

عوامل متعددی وجود دارد که میتواند موجب خرابی این قطعه مهم در خودرو شود که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت

1 . یکی از دلایلی که میتواند موجب خرابی رله استارت در خودرو شود خوردگی باتری خودرو می باشد.

2 . اگر در سیستم استارت خودرو عمر قطعات گذشته باشد و به هر دلیلی فرسوده باشد موجب خرابی رله استارت در خودرو میشود.

3 . نشت روغن در خودرو نیز میتواند دلیلی باشد برای خرابی رله استارت در خودرو پس در صورت دیدن نشتی روغن اقدام به حل آن کنید.

4 . درصورتی که سیم های اتصال که در آن قسمت استارت باشد کثیف باشد ,میتواند مقدمه ای برای خرابی رله استارت در خودرو باشد.

5 .  در صورتی که سیم کشی برقی خودرو شل شده باشد میتواند باعث خرابی رله استارت در خودرو شود.