ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علت لرزش دنده خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علت لرزش دنده خودرو چیست؟

 

 

یکی از مواردی که ممکن است برای هر راننده ای پدید آید لرزش دنده خودرو می باشد که اغلب افراد این سوال برایشان به وجود می آید که علت این لرزش چیست و از کجا منشا میگیرد . در اغلب مواقع به هنگام لرزش دنده  ممکن است دنده در حال لرزش گاهی از خود صدا نیز تولید کند که موجب آزار سرنشینان خودرو شود . درواقع این قسمتی که دنده شروع به لرزش میکند سر دنده می باشد که  اغلب برای رانندگان در سرعت های بسیار بالا شروع به لرزش میکند و در بعضی از مواقع نیز بنا به دلایل گوناگون شروع به لرزیدن میکند که اگر به لرزش سر دنده رسیدگی نشود میتواند اثرات منفی ای را برای خودرو داشته باشد . در این مقاله همراه باشید تا به دلایلی که موجب لرزش دنده میشود بپردازیم

 

علت لرزش دنده در خودرو چیست؟

همانطور که بیان شد , دنده ممکن است بنا به دلایل گوناگونی شرع به لرزیدن کند و در اغلب خودرو ها مشاهده شده که از بدو ساخت خودرو, دنده درگیر چنین مشکلی است و این امر به دلیل کیفیت پایین ساخت خودرو و قطعات آن می باشد که موجب لرزش دنده خودرو شده است . برخی دلایلی دیگری همچون گیربکس و موتور خودرو یا حتی اتصالات خودرو وجود دارند که موجب لرزش دنده خودرو شود اما این نکته را در نظر داشته باشید که اغلب خودروهای دستی به صورت پیش فرض دنده آن ها در شرایط مختلف شروع به لرزش خفیفی میکند که این لرزش در اغلب خودروهای دنده دستی وجود دارد و نیاز به تعمیر کردن قطعه ای ندارد .

 علت لرزش دنده خودرو

1 . ایجاد مشکل در دسته موتور

یکی از اصلی ترین قطعاتی که در تعادل خودرو نقش بسزایی دارد دسته موتور می باشد که در اصل میتوان گفت وظیفه اصلی آن حفظ کردن وزن خودرو می باشد و در صورتی که این قطعه دچار ایراد شود یا مشکلاتی از جمله شکستگی برای آن به وجود آید طبیعی است که برخی از عملکرد های خودرو مانند سابق نباشد و مختل شود . یکی از نشانه های لرزش و صدا دادن دنده خودرو به دسته موتور خودرو ارتباط پیدا میکند که باید حتما به طور منظم مورد بررسی قرار گیرد تا از شکستگی آن جلوگیری شود .

 

2 . خرابی پلوس خودرو

یکی دیگر از دلایلی که میتواند موجب لرزش دنده خودرو شود به خرابی پلوس خودرو ارتباط پیدا میکند که وظیفه اصلی آن انتقال دادن نیروی موتور به چرخ های خودرو می باشد که هرگونه شکستگی و خرابی آن میتواند مشکلات زیادی را در خودرو به وجود آورد که یکی از آن مشکلات لرزش دنده خودرو می باشد . به هنگام خرابی پلوس در خودرو صداهایی مانند تق تق در خودرو به گوش میرسد که از این صدا میتوان متوجه خرابی پلوس خودرو شد و به هنگام شنیدن این صدا پیشنهاد میکنیم حتما به این امر رسیدگی کنید تا برای خودرویتان دردسر ساز نشود و هزینه های زیادی را برای شما به جای نگذارد .

 خرابی پلوس خودرو و لرزش دنده

3 . بی کیفیت بودن خودرو و مونتاژ آن

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره نمودیم , گاهش لرزش دنده خودرو از همان ابتدای ساخت خودرو بر روی خودرو به جا مانده و نمیتوان برای آن کاری کرد زیرا ایراد اصلی به دلیل مونتاژ و بی کیفیت بودن قطعات خودرو می باشد که در اغلب خودروهای ایرانی مشاهده میشود و با گذشت زمان لرزش دنده بیشتر به چشم می آید .

 

4 . بی کیفیت بودن روغن گیربکس

روغن گیربکس یا واسکازین یکی از موارد بسیار مهم می باشد که در عملکرد صحیح خودرو و برخی قطعات تاثیر بسیار زیادی دارد . در مقاله های قبلی بارها اشاره نموده ایم که بهتر است که اگر از هر روغنی که برای خودرو استفاده میکنیم حتما از کیفیت خوبی برخوردار باشد زیرا باعث عملکرد هرچه بهتر خودرو میشود و استفاده از روغن گیربکس با کیفیت موجب میشود تا سرو صدا در کاهش پیدا کند , گیربکس خودرو به صورت روان وظایف خود را انجام دهد و درجه حرارت گیربکس نیز کاهش پیدا کند و در صورتی که روغن گیربکس استفاده شده برای گیربکس خودرو از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد یا حتی کم باشد میتواند تاثیرات منفی ای را از خود در خودرو به جای بگذارد که یکی از این تاثیرات منفی به لرزش دسته خودرو ارتباط پیدا میکند . برای جلوگیری از این امر کافیست که در بازه زمانی مشخص روغن گیربکس خودرویتان را تعویض کنید و حتما باید از روغن گیربکس با کیفیتی برای خودرویتان استفاده کنید .

 روغن گیربکس بی کیفیت و لرزش دنده خودرو

5 . خرابی صفحه کلاچ و دیسک

خرابی صفحه کلاچ و دیسک یکی از موراد مهمی است که به هنگام خرابی میتواند دنده خودرو را به لرزش بی اندازد . برای اینکه بتوانید از این مشکلات این قبیل جلوگیری کنید بهتر است سرویس های دوره ای خودرو را فراموش نکنید زیرا سرویس های دوره ای در خودرو میتواند بسیاری از ایرادات خودرو را نمایش دهد و آن ها را حل کند و یکی از مواردی که در سرویس های دوره ای مورد تست قرار میگرد صفحه کلاچ و دیسک می باشد. برای اینکه بتوانید متوجه خرابی صفحه کلاچ و دیسک شوید خودرویتان را در حالت دنده 1 قرار داده و سپس کلاچ را رها کنید, در صورتی که کابین خودرو شروع به لرزیدن کرد به این معناست که زمان تعویض صفحه کلاچ و دیسک فرا رسیده است .

 

6 . خرابی ماهک و میل ماهک

ماهک اهرمی هلالی شکل است که با حرکت آن , کشویی تعویض دنده هم حرکت کرده  به این ترتیب دنده عوض میشود . طبیعی است که خرابی ماهک و میل ماهک با توجه به وظیفه ای که دارند تاثیر مستقیمی بر دسته دنده بگذارند و موجب لرزش آن شوند و علاوه بر لرزش گاهی منجر به جا نرفتن دنده خودرو نیز میشود .