ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
تسمه دینام چیست و چه علائمی به هنگام خرابی دارد؟
نویسنده : Melika Piri

تسمه دینام چیست و چه علائمی به هنگام خرابی دارد؟

 

یکی از عمل هایی که همواره باید در خودرو به درستی صورت گیرد , انتقال انرژی به قطعات مهم خودرو مانند سیستم تهویه مطبوع , واتر پمپ , دینام , پمپ فرمان هیدرولیک و همچنین کمپرسور کولر می باشد . قطعه ای که در خودرو وظیفه دارد تا انرژی مورد نیاز را به قطعات مهم خودرو انتقال دهد تسمه دینام می باشد . در واقع تسمه دینام از لحاظ ظاهری با دیگر تسمه های موجود در خودرو فرقی ندارد اما وظیفه آنها با هم بسیار تفاوت دارد و عمل یکسانی در خودرو ندارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر با تسمه دینام خودرو آشنا شویم و به آن بپردازیم.

 

تسمه دینام در خودرو چیست؟

همانطور که در ابتدا بیان شد , تسمه دینام قطعه ای مهم در خودرو است که وظیفه انتقال انرژی به قطعات مهم خودرو از جمله دینام خودرو و همچنین واتر پمپ و دیگر قطعات که در بالا بیان شد را بر عهده دارد و با قدرت دورانی که موتور خودرو ایجاد میکند ,موجب میشود تا قطعاتی که به آنها اشاره شد در خودرو حرکت و عمل داشته باشند. لازم به ذکر است که تسمه دینام خودرو با نام تسمه پروانه نیز در بین مردم شناخته میشود و یکی از قطعاتی است که سلامت آن در خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در بازه زمانی مشخص رانندگان این قطعه مهم را در خودرو چک کنند تا از سلامت آن در خودرو مطمعن شوند زیرا خرابی این قطعه در خودرو میتواند آغاز مشکلات بزرگی را در خودرو رقم بزند. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که تسمه دینام در خودروها تعدادشان متفاوت است و بستگی به نوع خودرو دارد که لازم به ذکر است که در اغلب موراد تعداد تسمه دینام موجود در خودرو به دو عدد میرسد که یکی از این تسمه دینام ها وظیفه چرخاندن دینام و دیگر تسمه دینام وظیفه  چرخاندن کمپرسور تهیه هوا , فرمان هیدرولیک و همچنین واتر پمپ را دارد . محل قرار گیری این قطعه در خودرو , در قسمت جلویی خودرو می باشد و اگر کاپوت خودرویتان را بالا دهید میتوانید این قطعه را در خودرویتان مشاهده کنید.

 تسمه دینام در خودرو چیست؟

عملکرد تسمه دینام در خودرو

عملکرد تسمه دینام خودرو با استارت زدن آغاز میشود و موجب میشود تا همراه با روشن شدن خودرو به وسیله تسمه دینام قطعاتی که در مطالب بالاتر اشاره شد , شروع به چرخش و حرکت کنند که این قطعه با به حرکت در آوردن دینام خودرو موجب میشود تا نیروی الکتریکی خودرو به انرژی حرکتی تبدیل شود و خودرو حرکت کند که در نهایت این نیروی حرکتی به باتری خودرو انتقال پیدا میکند که در نهایت موجب میشود تا باتری خودرو شارژ شود.

 

علائم خرابی تسمه تایم در خودرو

 در صورتی که تسمه دینام یا تسمه پروانه ای  در خودرو دچار مشکلی شود یا به هر دلیلی پاره شود و خراب شود باید هرچه سریع تر اقدام به حل این مشکل کرد , در غیر این صورت میتواند صدمات شدیدی به خودرویتان وارد کند و شمارا مجبور به پرداخت خسارات سنگینی برای تعمیر قطعاتی کنید که به علت پارگی یا خرابی تسمه دینام دچار مشکل شده اند . در ادامه با ما همراه باشید تا به علائمی که به هنگام خرابی تسمه دینام در خودرو به وجود می آید اشاره نماییم.

 علائم خرابی تسمه دینام

1 . سفت شدن فرمان خودرو

یکی از اغلب نشانه هایی که به هنگام خرابی تسمه دینام خودرو شاهد ان خواهید بود , سفت شدن فرمان خودرو می باشد که امروزه با پیشرفت خودروسازی خودروها اغلب از فرمانی نرم و روان برخوردار هستند که در صورت سفت شدن فرمان هیدرولیکی به راحتی متوجه سفت شدن فرمان خودرویتان خواهید شد که در صورت متوجه سفت شدن فرمان خودرو میتوانید متوجه شوید که اختلالی در تسمه دینام خودرو به وجود امده و یا که خراب شده که هرچه زودتر باید اقدام به حل این مشکل در خودرو کنید.

 

2 . عملکرد نامطلوب کولر خودرو

از دیگر علائمی که به هنگام خرابی یا پارگی تسمه دینام میتوان به عملکرد نامطلوب کولر خودرو اشاره کرد به این صورت که هنگام استفاده از کولر در فصل زمستان , باد سردی از از دریچه خارج نمیشود و هوای داخل کابین خودرو تغییری نخواهد کرد یا اگر هوای خنکی از دریچه کولر خودرو خارج شود خیلی کم است که تقریبا میتوان گفت که این خنکی نیز باعث خنکی هوای داخل کابین خودرو نمیشود که در صورت مشاهده این امر خودرویتان را به یک مکانیکی ببرید تا از سلامت تسمه دینام خودرویتان اطمینان حاصل کنید.

 

3 . به وجود آمدن صدا در کاپوت

صداهایی که اغلب در خودرو به گوش میرسند اغلب بیانگر خرابی یا بروز مشکلی در خودرو میباشند که در مقاله ای با عنوان " صداهایی که در خودرو نباید نادیده گرفته شوند " پرداخته ایم که در صورت تمایل میتوانید آن را مطالعه نمایید. یکی دیگر از صداهای که نشانه خرابی قطعه ای در خودرو می باشد , به گوش رسیدن صدای جیر جیر از کاپوت خودرو می باشد که میتواند به دلیل خرابی یا پارگی تسمه دینام خودرو باشد.

 زمان تعویض تسمه دینام

4 . بالا رفتن دور موتور در خودرو

بالا رفتن یهویی دور موتور و داغ شدن خودرو اغلب طبیعی نمیباشد و خروجی مشکلی در خودرو می باشد که یکی از این مشکلات میتواند به دلیل خرابی تسمه دینام در خودرو باشد . اگر شاهد داغ کردن خودرو و بالا رفتن دور موتور خودرویتان بودید بهتر است که رانندگی را متوقف کنید زیرا ممکن است موتور خودرو بیش از اندازه داغ شود و منجر به آسیب دیدن قطعات دیگر در خودرو شود.

 

در چه زمانی باید تسمه دینام را تعویض کنیم؟

کیفیت در طول عمر تسمه دینام بسیار مهم است و میتواند طول عمر یک تسمه دینام را مشخص کند که اغلب هرچه قیمت تسمه دینام بالاتر باشد , از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است . برخی رانندگان و تعمیرکاران خودرو معتقد هستند که هر 80 هزار کیلومتر باید اقدام به تعویض تسمه دینام در خودرو نمود که لازم به ذکر است که این عدد مربوط به خودروهای قدیمی می باشد و در خودروها با فناوری های جدید این عدد به 150 هرار کیلومتر نیز میرسد.